Ból głowy przy zmianie pogody. Jak leczyć?

Osoby uskarżające się na ból głowy często mówią, iż jest on związany ze zmianą pogody. Wiele osób widzi bezpośredni związek między stanem pogody a swoim zdrowiem, z czego ból głowy i migrena są wymieniane jako główne objawy spowodowane panującą aurą. Do innych należą odczuwalne zmęczenie oraz bezsenność.

Od jakiegoś czasu nauka jest coraz bardziej zainteresowana fenomenem zmian samopoczucia i bólu głowy na zmianę pogody. Biometeorolodzy sądzą, że jest to mechanizm obronny, który już od dawna ostrzegał ludzi i zwierzęta przed zmianą pogody. Wyróżniają oni trzy rodzaje interakcji pomiędzy aurą panującą na zewnątrz, a człowiekiem.

Reakcja na zmianę pogody:
Reakcję organizmu na bodźce środowiskowe określa się jako reakcję na zmiany pogody. Chodzi tu o naturalną reakcję organizmu, na przykład na wysokie i niskie temperatury.

Wrażliwość na zmianę pogody (meteopatia):
Osoby reagujące nadwrażliwie na zmianę pogody, uważane są za meteopatów. Typowymi reakcjami organizmu na zmieniające się warunki atmosferyczne są bóle głowy i stawów, a także zmęczenie i trudności z koncentracją.

Nadwrażliwość na zmianę pogody:
Nadwrażliwość na zmianę pogody ma przede wszystkim podłoże czysto chorobowe. Osoby takie czują przy zmianie pogody ból głowy, blizn czy ból amputowanych części ciała (tzw. bóle fantomowe).

Osłabiony organizm, który nie jest w stanie poradzić sobie ze zmianami atmosferycznymi, odczuwa wszelkie związane z tym dolegliwości bardzo dotkliwie.

Skąd bierze się ból głowy przy zmianie pogody?

Związek pomiędzy częstotliwością występowania bólu głowy a zmianą pogody jest udowodniona empirycznie, jednak wielu naukowców nadal ma co do tego wątpliwości. Nie jest na przykład jasne, w jaki sposób dokładnie pogoda wpływa na występowanie bólu głowy. Ponadto, nie jest łatwo rozróżnić przyczyny podawane przez osoby dotknięte takimi dolegliwościami, a rzeczywistymi powodami bólu głowy. To może znaczyć, że pomimo tego, iż wielu ludzi wierzy w to, że pogoda jest winna ich dolegliwościom, nie ma tak naprawdę na to dowodów naukowych. I nawet jeśli to pogoda jest przyczyną bólu głowy, to tak naprawdę istnieje wiele czynników, które są za to odpowiedzialne. Na przykład, niektóre osoby są wrażliwe na promieniowanie elektromagnetyczne, inne na ciśnienie atmosferyczne lub też na poziom ozonu w powietrzu.

Faktem jest, że pogoda wywiera na nas wpływ, my natomiast nie mamy żadnego wpływu na nią. Za to możemy szybko i skuteczne niwelować bóle głowy, bez względu na przyczynę ich powstania. Istnieją zarówno farmaceutyczne, jak i domowe sposoby na ból głowy i warto się szczególnie zainteresować tymi ostatnimi, zanim sięgniemy po tabletkę.
preparaty na ból głowy

Kofeina na ból głowy

Kofeina (Coffeinum) jest jednym z najstarszych, najbardziej efektywnych i najlepiej tolerowanych środków pobudzających. Występuje głównie w kawie i herbacie, a także w południowoamerykańskiej roślinie guarana. Poza tym jest zawarta w wielu napojach bezalkoholowych i energetyzujących. Od zarania dziejów kofeina jest niezwykle popularna ze względu na swoje stymulujące działanie. Tak na przykład, francuski pisarz i filozof Voltaire podobno pracując nad swoimi dziełami, wypijał dziennie około 50 filiżanek kawy. Według innej teorii, Goethe poprosił niemieckiego chemika Friedlieb Ferdinand Runge o zbadanie ziarenek kawy w celu znalezienia w nich czynnej substancji. W 1820 roku po raz pierwszy udało się mu wyodrębnić z nich kofeinę. Natomiast dopiero w roku 1895, laureatowi Nagrody Nobla w dziedzinie chemii, Emilowi Fischer, udało się po raz pierwszy sztucznie wyprodukować kofeinę.

kawa na ból głowy

foto: pexels/Kaboompics .com

Kofeina jest najczęściej spożywaną farmakologiczną substancją czynną na świecie. Pobudza układ nerwowy i przyspiesza akcję serca, metabolizm i oddychanie. Ponadto, kofeina zwiększa koncentrację i eliminuje zmęczenie. Molekuł kofeiny ma podobną strukturę do zawartej w naszym organizmie adenozyny, jednak ma zupełnie inne działanie. Hamuje ona wydajność naszego organizmu, zakłócając funkcjonowanie komórek nerwowych przy przekazie informacji. Organizm jest więc zmuszony do odpoczynku i relaksu. Kofeina natomiast nie hamuje pracy komórek nerwowych. Zajmuje co prawda miejsce adenozyny na wypustkach nerwowych, nie stanowi jednak przeszkody w prawidłowym przekazywaniu informacji. Kofeina może więc zapobiec spadkowi wydajności, a z drugiej strony, zapobiec senności.

Kofeina odgrywa szczególną rolę w leczeniu bólu głowy — ma działanie łagodzące (przeciwbólowe). Rozszerza zwężone naczynia krwionośne w mózgu oraz zmniejsza ciśnienie wewnątrz czaszkowe. Badania kliniczne wykazały, że kofeina przyspiesza i wzmacnia działanie przeciwbólowe o 30-70% jeżeli jest przyjmowana w połączeniu z paracetamolem czy innymi tego typu środkami. Tym samym jest jednym z najczęściej stosowanych sposobów na bóle głowy. Kawa i herbata to środki spożywcze, które są z reguły dobrze tolerowane i bezpieczne.

Nieinwazyjne sposoby na ból głowy

Kolejnym sposobem radzenia sobie z bólem głowy przy zmianie pogody jest dotlenienie mózgu. W tym wypadku najlepiej sprawdzi się ruch na świeżym powietrzu. Nie musi on być zbyt intensywny, wystarczy spacer, który usprawni obieg krwi w naczyniach krwionośnych. Ruch pozwala również rozluźnić mięśnie i uruchomić stawy, co znacznie poprawia ogólny komfort.

Osobom cierpiącym na bóle głowy na zmianę pogody poleca się masaże skóry głowy i karku. Można je wykonywać praktycznie wszędzie, nie są inwazyjne i nic nie kosztują. Są więc jednym z najlepszych domowych sposobów na ból głowy. Zajmują one zaledwie kilka minut, co jest ich niewątpliwą zaletą.

  1. Połóż rękę na przeciwległym ramieniu a następnie dotknij opuszkami palców mięśnia łopatki, który jest najprawdopodobniej twardy i ma wyczuwalne pod palcami charakterystyczne wypustki (podobne do małych guziczków). Wybierz jeden z „guziczków” i naciskaj na niego przez około 1 minutę środkowym palcem tak mocno, aż poczujesz ból, przechylając przy tym głowę do prawego i lewego ramienia na zmianę.
  2. Połóż palce: wskazujący i środkowy obu rąk, po lewej i po prawej stronie na karku w taki sposób, aby były one blisko czaszki, ale nadal w obrębie mięśni. Następnie małymi, kolistymi ruchami wykonuj powoli masaż od zewnątrz do wewnątrz, wzdłuż podstawy czaszki. Kiedy palce się spotkają, zmień kierunek masażu – wzdłuż szyi na dół. Powtarzaj te ruchy cztery razy.
  3. Wesprzyj łokcie na stole. Opuszkami palca środkowego dotknij punktu poniżej brwi, w pobliżu kości nosowej. To miejsce jest bardzo wrażliwe na ból. Kolistymi ruchami wywieraj na to miejsce średni nacisk i zamknij przy tym oczy na dwie minuty.
  4. Połóż palce: wskazujący i środkowy obu rąk na skroniach i wykonuj nimi powolne, okrężne ruchy, delikatnie, nie wywierając zbytniego nacisku. Po kilku sekundach odczujesz wyraźne rozluźnienie. Na to ćwiczenie wystarczy przeznaczyć około pół minuty.

Zastrzegamy, że niniejszy serwis ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Żadna treść w nim zamieszczona nie stanowi porady medycznej, dietetycznej, kosmetologicznej ani farmaceutycznej. Pracownicy Serwisu dokładają wszelkich starań, aby treść w nim zamieszczona była zgodna z najnowszą wiedzą medyczną, jednakże droga profilaktyki oraz leczenia zależy wyłącznie od Pacjenta i jego lekarza. Serwis nie udziela porad medycznych ani świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.

Właściciel Serwisu jest jedynym podmiotem władnym rozpowszechniania treści w nim zamieszczonych. Żaden utwór nie może być powielany i/lub rozpowszechniany w żaden sposób bez pisemnej zgody Właściciela. Jakiekolwiek naruszenie tego zapisu, w formie drukowanej, mechanicznej czy elektronicznej, jest zabronione prawnie.