Strona główna > Artykuły o zdrowiu > Apteczka domowa > 5 najważniejszych sposobów na zd

5 najważniejszych sposobów na zdrowy sen

Prawda jest taka, że coraz więcej osób boryka się z problemem bezsenności, co niestety ma bezpośredni wpływ na obniżenie jakości ich życia. Bez wystarczającej dawki snu nasze zdrowie zaczyna coraz bardziej podupadać, a skutki jego niedoboru są dalekosiężne i odbijają się niekorzystnie na funkcjonowaniu całego organizmu. Konieczne jest znalezienie pierwotnej przyczyny problemów z zasypianiem czy wybudzaniem się w nocy, gdyż skupianie się jedynie na objawach jest krótkotrwałe i na dłuższą metę nieskuteczne. Jak zatem uchronić się przed chronicznym brakiem snu i tym samym przed wieloma poważnymi dolegliwościami? Czas poznać skuteczne sposoby na zdrowy i regenerujący sen.

W trosce o zdrowie

Każdy z nas potrzebuje odpowiedniej dla siebie dawki snu, bez której niemożliwe jest prawidłowe funkcjonowanie. W łóżku spędzamy codziennie 1/3 doby, dlatego też warto zadbać o stworzenie sobie dogodnych warunków do nocnego wypoczynku. Z całą pewnością nie można zaniedbywać tej jednej z najważniejszych potrzeb fizjologicznych. Nawet najlepsza dieta oparta na organicznej i surowej żywości nie zagwarantuje nam zdrowia, jeśli nie zadbamy o jakość i odpowiednią ilość swojego snu. Jest on niezbędny do zachowania dobrej kondycji psychicznej i fizycznej. Niewyspany mózg nie potrafi się skoncentrować i szwankuje pamięć oraz nie ma co liczyć na dobre samopoczucie. Sen wpływa również na układ odpornościowy, a bez niego nie ma mowy o poradzeniu sobie z jakąkolwiek infekcją. Osoby borykające się z chroniczną bezsennością znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka zachorowaniem na cukrzycę, miażdżycę, nadciśnienie czy nawet wystąpienia udaru mózgu. Objawami niedoboru snu są obniżona zdolność umysłowa, zaburzenia łaknienia i ciągłe przeziębianie się. Z całą pewnością nie można bagatelizować niedostatecznej liczby przesypianych godzin, gdyż skutki tego są bardzo szybko zauważalne.

Na czym i jak śpisz?

Zakup nowego łóżka niekoniecznie rozwiąże naszych problemów związanych z wysypianiem się. Materac, na którym śpimy, powinien być przede wszystkim dopasowany do naszego ciała. Kupując go, należy zwrócić uwagę na jego twardość, kierując się swoją masą ciała. Podobnie jest zresztą z poduszką – najlepiej postawić na tą ortopedyczną z wypełnieniem wykonanym z pianki termoelastycznej. Alternatywą są poduszki lateksowe czy też z pierzem, jeśli nie ma się na nie alergii. Nie bez znaczenia jest również to, w jakiej pozycji śpimy. Z całą pewnością nie zaleca się spać na brzuchu.

Dostęp do świeżego powietrza

Nie ma mowy o regenerującym wypoczynku nocnym w dusznej sypialni. Zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniu jest wrogiem dobrego snu, dlatego też zaleca się przykręcić kaloryfery na noc i zawsze przed snem dobrze wywietrzyć sypialnię. Warto również zainwestować w oczyszczacz powietrza, najlepiej z funkcją nawilżania go.

Zadbaj o ciemność

W sypialni powinno być na czas snu całkowicie ciemno. Wówczas znacznie szybciej można zasnąć i spać spokojniej. Wystarczy niepozorna wiązka światła, aby zaburzyć wydzielanie hormonu snu. Warto zatem odłączyć na noc wszystkie urządzenia od źródła zasilania, nie pozostawiając ich w trybie stand-by. Zaleca się także spuszczać roletę i wyposażyć się dodatkowo w opaskę na oczy.

Pory kładzenia się do łóżka i wstawania

Do łóżka należy kłaść się tylko wtedy, kiedy czujemy się senni. Ponadto powinno ono służyć wyłącznie do spania lub uprawiania seksu, a nie do oglądania TV czy też do jedzenia. Uzyskać stały rytm snu pomoże wstawianie rano o stałej porze, niezależnie od dnia tygodnia.

Nie objadaj się na noc

Nie ma co liczyć na to, że się wyśpimy, jeśli objadamy się na noc. Organizm nie odpoczywa, ale intensywnie pracuje, gdyż musi strawić to, co znalazło się w żołądku. Ostatni posiłek zleca się zjeść na trzy godziny przed snem. W przeciwnym razie zbyt pobudzony układ trawienny nie pozwoli nam zasnąć.

0 Wyniki |
Filtr
Sortuj według:  
Please wait Filtr został załadowany
W dniu 25.05.2018 weszło w życie nowe ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Dlatego zaktualizowaliśmy naszą politykę prywatności. W celu zapewnienia optymalnego komfortu użytkowania, korzystamy z plików cookie w naszym sklepie. Informacje na ten temat oraz sposób, w jaki można w każdej chwili sprzeciwić się wykorzystaniu plików cookie, można znaleźć w naszej polityce prywatności polityce prywatności