Wzmocnienie odporności

Odporność organizmu to naturalna broń w walce ze szkodliwymi drobnoustrojami. Pomoże ochronić organizm przed koronawirusem oraz wszelkimi innymi infekcjami wirusowymi, a w razie zakażenia złagodzi ich przebieg. Podnoszenie odporności wymaga regularności i kompleksowych działań, takich jak dobrze zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna czy odpowiednia ilość snu. Można też wspomóc swój system immunologiczny, sięgając po domowe sposoby i suplementy na odporność. Jak wzmocnić organizm w okresie pandemii koronawirusa?

Olej z czarnuszki na odporność

Czarnuszka zwana także czarnym kminkiem doskonale pomaga kształtować odporność u dzieci i pozostałych członków rodziny. Składniki bioaktywne zawarte w oleju z czarnuszki mobilizują układ odpornościowy do lepszego funkcjonowania. Ponadto wykazują także działanie przeciwzapalne. Czarnuszka posiada niezwykle intensywny aromat i smak, dlatego warto zastanowić się, jak go złagodzić i zachęcić dziecko do regularnego stosowania. Jako dodatek do świeżo wyciśniętego soku z pomarańczy, jogurtu czy razem z miodem – jest wiele sposobów, na które podaje się olej z czarnuszki. Na odporność w kuchni zastosować można także czarnuszkę w ziarnach, dodając ją do twarożku lub własnoręcznie upieczonego chleba. Oleju z czarnuszki nie należy używać do smażenia, zastosowanie czarnuszki nie jest także wskazane dla kobiet w ciąży.

Domowe sposoby na odporność – czosnek

Czosnek jest jednym z najbardziej znanych domowych sposobów na odporność. Posiada właściwości zarówno antybakteryjne jak i przeciwwirusowe, a zawarta w nim allicyna pełni funkcję naturalnego antybiotyku. Czosnek wpływa na podnoszenie odporności w ramach profilaktyki, a także pomaga radzić sobie z pierwszymi symptomami infekcji. Po przebytej chorobie pozwala również odbudować mikroflorę bakteryjną jelit, której równowagę zaburza przyjmowanie antybiotyków. Wytarczy regularnie spożywać od 1 do 2 ząbków czosnku na dobę, aby odczuć jego pozytywne działanie. Popularnym połączeniem jest na przykład dodawanie czosnku do szpinaku. Aby zachował on swoje właściwości najlepiej rozdrobnić go na kilka minut przed wrzuceniem na patelnię, a następnie dodać do szpinaku. Czosnek nie powinien być poddawany obróbce termicznej dłużej niż około 5 minut, aby zachował pełną moc działania.

Kurkuma na odporność

Kurkumina to związek występujący w kurkumie, który odpowiada za jej wpływ na odporność. Ma silne właściwości antyoksydacyjne, a ponadto powstrzymuje działanie chorobotwórczych bakterii, wirusów i grzybów. Kurkuma jest charakterystyczną przyprawą w kuchni azjatyckiej, którą w polskich sklepach znajdziemy m.in. w formie proszku lub świeżych korzeni kurkumy, wyglądem przypominających imbir. W celach leczniczo-profilaktycznych wystarczy stosować zaledwie ¼ łyżeczki sproszkowanej kurkumy (lub 6 mm jej świeżego korzenia). Warto spożywać ją w towarzystwie pieprzu, co gwałtownie zwiększa przyswajalność oraz wpływ, jaki posiada kurkuma na odporność. Popularnym sposobem podawania kurkumy jest także łączenie jej z pełnotłustym mlekiem.

Poprawa odporności a pelargonia afrykańska

Stosowana w leczeniu już przez rdzenną ludność Afryki – pelargonia afrykańska, dziś znajduje zastosowanie na całym świecie. Wyciąg z korzenia pelargonii afrykańskiej intensyfikuje działanie pochodzących ze szpiku kostnego makrofagów. Te komórki pochłaniają chorobotwórcze drobnoustroje i biorą czynny udział w procesach obronnych organizmu. Pelargonia afrykańska znajduje także zastosowanie w leczeniu infekcji układu oddechowego. Wykazuje działanie bakteriobójcze oraz wykrztuśne, hamując rozwój choroby oraz pomagając w usuwaniu nadmiaru wydzieliny z dróg oddechowych. Umckaloabo krople z pelargonią afrykańską są dobrze tolerowane nawet przez dzieci, już od 1 roku życia.

Aloes na odporność

Działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe aloesu można porównać do aspiryny. Ta roślina to prawdziwe bogactwo składników biologicznie aktywnych, których łącznie jest w niej aż ponad 200. Aloes zawiera m.in. witaminę C, witaminy z grupy B, beta karoten, potas, magnez, fosfor, żelazo, cynk czy aminokwasy. Gotowy sok z aloesu można kupić w sklepie, należy jednak zwrócić uwagę, aby nie posiadał cukru i sztucznych substancji chemicznych. Aloes na odporność należy przyjmować według wskazań producenta na opakowaniu – zazwyczaj jest to około 50 ml na dobę przed posiłkiem. Aloes można hodować także w doniczce i w warunkach domowych przygotować na jego bazie sok lub nalewkę z aloesu.

Suplementy na odporność: Thym Uvocal

W stanach obniżonej odporności można wzmocnić swój organizm, sięgając po suplementy na odporność, które wspierają układ immunologiczny oraz uzupełniają niedobory witamin czy mikroelementów. Thym Uvocal zawiera cynk, selen oraz, co wyróżnia go na tle innych suplementów, hydrolizat białka o małej masie cząsteczkowej, enzymatycznie uzyskany z peptydów grasicy. Grasica jest narządem, który w okresie dzieciństwa wspiera kształtowanie się układu immunologicznego, a następnie stopniowo zanika. Thym Uvocal poprawia ogólny stan zdrowia i pozwala efektywniej walczyć z infekcjami.

Niska odporność – Orthomol Immun

Orthomol Immun to precyzyjnie skomponowane bogactwo witamin, mikroelementów, witamin, pierwiastków śladowych i substancji pochodzenia roślinnego takich jak np. karotenoidy czy bioflawonoidy cytrusowe o właściwościach przeciwutleniających. Działanie witamin A, C, D, B6, cynku, miedzi, selenu i kwasu foliowego ukierunkowane jest na wzmocnienie osłabionego układu immunologicznego i podnoszenie odporności. Witaminy B2, A, niacyna oraz biotyna poprawiają stan błon śluzowych dróg oddechowych, aby zwiększyć ochronę organizmu przed chorobami. Preparat przeznaczony jest dla osób zmagających się z nawracającymi infekcjami, a także osób po przebytej radioterapii i chemioterapii, których ogromnym problemem jest właśnie niska odporność. Suplement w wersji Orthomol Junior C pomaga kształtować także odporność u dzieci.