czarna herbata

Kawa czy herbata czarna?

Kawa czy herbata? To pytanie często zadają sobie osoby, które chcą żyć zdrowo i tak też się odżywiać. Czy herbata jest zdrowa? Czy zawiera polifenole oraz, czy pomaga w problemach żołądkowych? Oto kilka ciekawostek na temat tego aromatycznego napoju.

Kawa czy herbata a kofeina?

Zawartość stymulantów w kawie może być różna w zależności od sposobu parzenia, ale czy w herbacie jest kofeina? Kubek herbaty czarnej zawiera od 50 do 90 mg kofeiny, w zależności od pochodzenia, czasu fermentacji liści i sposobu parzenia. Na przykład, im wyższa temperatura i czas infuzji, tym wyższy poziom kofeiny będzie zawierała herbata. Nie jest to jednak poziom równy czarnej kawie, dlatego osoby spożywające umiarkowaną ilość kofeiny nie mają się czym martwić.

Zawartość antyoksydantów w herbacie

Herbata jest bogata w teaninę, antyoksydant, który ma stymulujący wpływ na mózg. Pozwala to sądzić, że herbata, pomimo mniejszej zawartości kofeiny, ma również pobudzający wpływ na nasz umysł. Co więcej, wykazano również, że ma ona relaksujący efekt poprzez zwiększanie ilości fal alfa. Pijąc herbatę, dostarczamy sobie więc dawkę substancji, która dodaje nam energii, ale nie wprawia nas w stan hiperatencji. 

Czy herbata zawiera flawonoidy?

Tak, herbata zawiera flawonoidy – oto najprostsza i najszybsza odpowiedź. Jakie ma to znaczenie dla zdrowia? Flawonoidy znaleźć również można w owocach, warzywach i w gorzkiej czekoladzie. Znane są ze swoich właściwości obniżających trójglicerydy we krwi. Mogą one również być potężną bronią przeciw chorobom serca.

kawa czy herbata?

Kawa czy herbata a wysokie ciśnienie tętnicze

Około 35% społeczeństwa światowego cierpi na wysokie ciśnienie tętnicze. W Polsce liczba ta jest bardzo zbliżona: 31,5% dorosłych Polaków deklaruje się jako nadciśnieniowcy! Jednym z mitów, które są co krok powtarzane, jest ten o szkodliwości czarnej herbaty w odniesieniu do wysokiego ciśnienia tętniczego. Tymczasem naukowcy wciąż nie mogą z całą pewnością stwierdzić, że tak właśnie jest. W jednych badaniach, u grupy pijącej czarną herbatę zaobserwowano obniżenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Dlatego, jeśli ulubionym napojem w ciągu dnia jest kawa czy herbata, jedna-dwie filiżanki w ciągu dnia nie powinny osobie leczonej zaszkodzić.

Czarna herbata a glukoza we krwi

Jak wiadomo, podwyższony poziom cukru we krwi może prowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2. Istnieją badania, które wskazują, że czarna herbata poprawia działanie insuliny, zwiększając jej skuteczność w transportowaniu glukozy do tkanek i mięśni, a więc tam, gdzie jest najbardziej potrzebna. Składnikiem herbaty, który wykazuje takie właściwości jest flawonoid galusan epigallokatechiny.

Przeciwdziała rakowi?

Każdy rodzaj nowotworu ma nieco inną genezę. U niektórych jest to czynnik głównie genetyczny, u innych może to być coś zupełnie innego. Niektórym z nich nie da się również zapobiegać. Jednak niektóre badania pokazują, że wspomniane wcześniej polifenole mogą powstrzymywać w rozwoju komórek rakowych. Może ona również zapobiegać powstawaniu nowych szkodliwych komórek. Wygląda więc na to, że picie herbaty może mieć antyrakowe właściwości, chociaż z pewnością nie na poziomie leczniczym. W badaniach użyte zostały herbata czarna i zielona.

Czy herbata odwadnia?

Jednym z zarzutów, które stawia się herbacie czarnej, jest to, że odwadnia. Prawda jest taka, że chociaż kofeina może mieć lekkie działanie diuretyczne, nie ma to wpływu na ilość płynów, którą się wydala w formie moczu. Jeżeli w ciągu dnia spożywa się odpowiednią ilość niesłodzonych napojów, czy będzie to woda mineralna, czy kawa lub herbata, nerki będą pracowały tak samo.

O czym warto pamiętać?

Spożywana w umiarkowanej ilości oraz bez cukru, w istocie czarna herbata jest zdrowa. Sposób parzenia tego napoju zależy głównie od własnych preferencji smakowych, natomiast od dodatków zależy, czy zwiększą się jej walory zdrowotne. Przyprawy i zioła, na przykład imbir i mięta, mogą nadać jej wyjątkowego aromatu i wspomóc w leczeniu infekcji wirusowych, bez szkodliwych skutków ubocznych. Słodzenie odrobiną miodu zamiast cukru przynosi ulgę w uszkodzeniach gardła, a cynamon dodatkowo rozgrzewa podczas zimowych wieczorów. Zimna czarna herbata z takimi dodatkami lub świeżymi owocami jest również doskonałą alternatywą dla słodzonych napojów podczas upalnych spotkań z rodziną i przyjaciółmi.

 

https://www.researchgate.net/publication/258451908_Determination_of_Caffeine_Content_in_Tea_and_Mate_Tea_by_Using_Different_Methods

https://www.politykazdrowotna.com/45058,raport-nfz-nadcisnienie-tetnicze-w-polsce-i-na-swiecie

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/1108657

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17017850

 

Zastrzegamy, że niniejszy serwis ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Żadna treść w nim zamieszczona nie stanowi porady medycznej, dietetycznej, kosmetologicznej ani farmaceutycznej. Pracownicy Serwisu dokładają wszelkich starań, aby treść w nim zamieszczona była zgodna z najnowszą wiedzą medyczną, jednakże droga profilaktyki oraz leczenia zależy wyłącznie od Pacjenta i jego lekarza. Serwis nie udziela porad medycznych ani świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.

Właściciel Serwisu jest jedynym podmiotem władnym rozpowszechniania treści w nim zamieszczonych. Żaden utwór nie może być powielany i/lub rozpowszechniany w żaden sposób bez pisemnej zgody Właściciela. Jakiekolwiek naruszenie tego zapisu, w formie drukowanej, mechanicznej czy elektronicznej, jest zabronione prawnie.