przejedzenie: jak sobie z nim radzić?

Każdemu zdarza się czasem przejeść. Przyjęcia urodzinowe, weselne czy świąteczne nieraz kończą się niestrawnością i problemami z trawieniem. Czym może skończyć się przejedzenie i jak sobie z nim poradzić?

Skutki przejedzenia

Pozornie wydaje się, że przejedzenie to jedynie dyskomfort i uczucie pełnego brzucha. Tymczasem, może ono mieć bardziej przykre skutki. Nadmierna ilość jedzenia to sygnał dla organizmu, że powinien odłożyć jego część na później. Trzustka otrzymuje sygnał, aby wyrzucić większą niż zwykle ilość insuliny, przez co można zaobserwować nagły spadek glukozy we krwi. Naturalne możliwości wątroby do prawidłowego trawienia tłuszczy zostają zaburzone, a serce musi pompować więcej krwi. 

Przejedzenie a zaparcia

Skutkiem przejedzenia mogą być zarówno biegunki, jak i zaparcia. Te drugie są wyjątkowo uciążliwą dolegliwością, która negatywnie wpływa na komfort życia. Na zaparcia najlepiej zastosować naturalne sposoby. Jogurty naturalne, suszone śliwki oraz pestki słonecznika. Po farmaceutyki warto sięgnąć, jeśli to one nie zadziałają.

Z jakiego powodu może wystąpić biegunka z przejedzenia? Do biegunki często dochodzi w wyniku niewystarczającej higieny rąk lub niewłaściwej obróbki termicznej mięsa, jaj lub mrożonek. Szczególnie niebezpieczna jest u dzieci oraz kobiet w ciąży. Przy biegunce niezbędne jest odpowiednie nawadnianie, a niekiedy potrzebne może być również podanie elektrolitów.

Jak się przygotować do sutego posiłku?

Jeżeli spodziewamy się obfitego posiłku podczas przyjęcia i wiemy, że na stole znajdzie się mnóstwo pysznego jedzenia, warto się do niego przygotować. Można zacząć dzień od zdrowego śniadania i absolutnie nie omijać żadnego posiłku przed przyjęciem. Na dobre wyjdzie nam rezygnacja ze słodyczy, bo pozwoli to utrzymać insulinę i glukozę na właściwym poziomie. Picie wody mineralnej z cytryną lub miętą w ciągu dnia zmobilizuje układ pokarmowy do pracy, a także nawodni pokarmy, dzięki czemu łatwiej będzie je wydalić.

napoje a przejedzenie

Przejedzenie a następny posiłek

Zbyt ciężki i obfity posiłek może sprawić, że nie chce się jeść jeszcze przez wiele godzin. Taka strategia tylko pozornie jest właściwa, bo może doprowadzić do napadów głodu w późnych godzinach wieczornych. Zamiast tego, lepiej zaplanować kolejny posiłek 3-4 godziny później (zakładając, że przejedzenie nie nastąpiło na kolację) i przygotować coś lekkostrawnego. W ten sposób organizm zaczerpnie energię z pożywienia, ale nie obciąży się dodatkowo żołądka.

Jak ćwiczyć po przejedzeniu?

Na pewno nie należy wykonywać ostrego cardio niedługo po przejedzeniu. Doprowadzi to do niestrawności lub nudności, a wcale nie pomoże spalić nadmiernych kalorii. Dużo lepszym pomysłem jest spacer w tempie wolnym do umiarkowanego, niedługo po ciężkostrawnym posiłku. Pozwoli to delikatnie zmobilizować układ pokarmowy do pracy, co przyczyni się do lepszego trawienia.

Detoks na przejedzenie?

Czy tak popularny ostatnio detoks jest odpowiednim wyjściem po przejedzeniu? I tak, i nie. Chociaż soki warzywno-owocowe są dobrą alternatywą dla ciężkostrawnych potraw, nie powinny być traktowane wyłącznie jako środek detoksykujący. Suty posiłek, jeśli pojawia się raz na jakiś czas, nie wymaga stosowania agresywnego oczyszczania. Jeżeli natomiast przejedzenie to stały element życia, doprawiony niezdrowymi nawykami (np. dużą ilością alkoholu i używkami), wtedy detoks może być odpowiednim wyjściem, ale tylko po konsultacji lekarskiej.

Do przeprowadzenia detoksu również można zastosować zioła, takie jak ekstrakty z karczocha lub ostropestu w kapsułkach. Wspomagają one wątrobę i woreczek żółciowy do produkcji enzymów trawiennych, które usprawniają usuwanie toksyn z organizmu.

zioła i przyprawy na przejedzenie

Dieta lekkostrawna: zioła i przyprawy

Aby zmniejszyć nieco obciążający efekt ciężkostrawnych potraw, można do nich dodać zioła i przyprawy, które usprawniają metabolizm i pomagają w uczuciu przejedzenia. Do jednego z nich należy chrzan. Dobrej jakości sos chrzanowy ma znane od dawna właściwości usprawniające układ pokarmowy w jego pracy. Czosnek uznawany jest za naturalny antybiotyk, ale doskonale się sprawdza przy kłopotach z trawieniem. Podczas zimowych zakupów warto się również zaopatrzyć w kurkumę, która łagodzi zgagę i niestrawność. Do ulubionej herbaty można natomiast dodać takie przyprawy jak cynamon, anyż, goździki lub imbir. Nie tylko będą one rozgrzewać wyziębione ciało, ale wspomogą metabolizm na co dzień.

Gorzkie zioła przystosowane do zaparzania zawierają lotne związki pobudzające układ pokarmowy. Są więc dobrym środkiem na wspomożenie walki z przejedzeniem. Te najbardziej skuteczne niemal każdy i tak ma w swojej kuchni. Należą do nich mięta pieprzowa, dziurawiec i rumianek lub melisa, ale doskonale sprawdzi się również napar ze świeżego imbiru lub suszonego majeranku. 

Czarna, niesłodzona herbata to doskonały, domowy sposób na przejedzenie. Herbata stymuluje wydzielanie soków żołądkowych, dlatego doskonale się sprawdzi po sutym posiłku. Uwaga! Herbatę podajemy PO posiłku, nie w trakcie. Podobne działanie ma również herbata zielona i czerwona. 

Przy doborze przypraw i ziół warto pamiętać, że osoby cierpiące na nieżyt żołądka, wrzody lub inne przewlekłe dolegliwości układu pokarmowego będą musiały niestety z nich zrezygnować bądź skonsultować z lekarzem przed zastosowaniem kuracji.