dieta lekkostrawna w zimie

Dieta lekkostrawna w zimie

Dlaczego, kiedy nadchodzi jesień i zima, czujemy potrzebę jedzenia większej ilości pokarmów ciężkostrawnych i tłustych? Czy jest to zapisane w naszych genach i czy dieta lekkostrawna jest w stanie zapewnić nam ten sam efekt?

Dieta zimowa

Dlaczego w zimie większość ludzi w naszej strefie klimatycznej czuje potrzebę jedzenia więcej? Jest to czysto biologiczna reakcja organizmu, którego jedynym zadaniem jest przeżyć. Podczas chłodu, temperatura ciała spada, a żeby utrzymać ją na optymalnym poziomie, ciało czerpie energię z tkanki tłuszczowej i spożywanych kalorii. Chęć jedzenia większych i bardziej tłustych porcji jest więc niejako wpisana w nasze geny. Czy jest to jednak właściwe i czy zawsze tłuste oznacza pożywne? Dieta lekkostrawna ma za zadanie odciążenie układu pokarmowego. Polega na takim komponowaniu posiłków, aby nie zawierały mięsa i tłuszczu jako podstawy oraz na spożywaniu mniejszych, ale częstszych porcji.

Zdrowa dieta zimą

To, co faktycznie powinniśmy jeść, gdy na dworze jest zimno, zależy w głównej mierze od naszego własnego metabolizmu, trybu życia i potrzeb. Aktywność fizyczna również wpływa na to, co jemy i jak to potem trawimy. Dlatego dieta lekkostrawna może być doskonałym wyjściem dla jednych, podczas gdy dla innych jest nie do pomyślenia.

Na czym polega zdrowe odżywianie zimą? Zmiany wprowadzone do jadłospisu nie muszą być wielkie, aby dieta lekkostrawna spełniła swoje zadanie. Dania zimowe najczęściej składają się z mięsa, dużej ilości sosu lub tłuszczu, produktów skrobiowych (np. ziemniaków okraszonych masłem) i sałatek jarzynowych. Tymczasem można ulubione potrawy nieco zmodyfikować, aby uzyskać podobny efekt energetyczny, przy mniejszym obciążeniu układu pokarmowego.

Dieta lekkostrawna: jakie owoce jeść zimą?

Oczywiście najlepiej sezonowe i lokalne. Do absolutnych zwycięzców owocowo-zdrowotnego rankingu należą jabłka. Są dostępne przez cały rok, mają mnóstwo wartości odżywczych i są idealnym dodatkiem do ciężkich, zimowych potraw. Jabłka zawierają witaminy A, C, E, K oraz minerały: potas, fosfor, sód i wapń. Po obróbce termicznej (np. pieczeniu), idealnie nadają się dla dzieci na biegunkę. W takiej formie mogą je również spożywać cierpiące na schorzenia żołądkowe. Najwięcej wartości odżywczych, jednak posiadają surowe i w skórce.

Kolejnym owocem, które z pewnością warto jeść regularnie w zimie, są gruszki. Chociaż sezon na nie trwa do końca września, długo utrzymująca się ciepła pogoda może ten czas wydłużyć. Właśnie wtedy są najsoczystsze i najświeższe. Poza magnezem i wapniem dostarczają witaminy PP, C, A oraz tych z grupy B. Gruszki mogą być doskonałym dodatkiem do diety lekkostrawnej podczas zimy, zarówno surowe, jak i pieczone.

Jeżeli tęskni się za owocami lata, warto postawić na mrożone. Są one zamrażane w najlepszym dla nich okresie, co znaczy, że zachowują większość swoich walorów zdrowotnych. Lokalne maliny, truskawki i jeżyny mrożone są lepszym wyborem niż te szklarniowe.

jakie owoce jeść zimą?

Dieta lekkostrawna: jakie warzywa jeść w zimie?

Warzywa powinny być podstawą diety lekkostrawnej nie tylko w zimie, ale przez cały rok. Podczas chłodów warto jednak korzystać z warzyw sezonowych i lokalnych przede wszystkim. W naszym klimacie można do woli korzystać z warzyw korzeniowych i bulwiastych. Jakich?

Ziemniaki to prawdziwa skarbnica witaminy C. Chociaż mają wysoki indeks glikemiczny, mogą być spożywane w umiarkowanych ilościach przez każdego. Same ziemniaki są również lekkostrawne, a to dodatek ciężkich sosów i mięs sprawia, że czujemy się po nich ciężko. Jak je przygotowywać, aby czerpać jak najwięcej zdrowia? W diecie zimowej poleca się z pewnością ziemniaki pieczone oraz jako składnik zup, gdyż wtedy nie tracą cennych witamin i minerałów. Jeśli lubimy ziemniaki ugotowane i utłuczone, można ograniczyć ilość wody lub ugotować je w szybkowarze, a wywar wykorzystać jako podstawę zupy. Ziemniaki można łączyć z dowolnymi przyprawami i ziołami – jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.

Czerwone buraki kojarzą się nam głównie z barszczem, ćwikłą lub surówką. Buraki doskonale smakują również pieczone, a można wykorzystać jako zamiennik tłustych i ciężkich mięs. Fantastycznym źródłem naturalnych probiotyków będzie również domowy zakwas buraczany. Buraki doskonale oczyszczają organizm, dlatego idealnie nadają się na pory roku, kiedy zjadamy więcej ciężkich pokarmów.

Surowe warzywa: jakie najlepsze na trawienie?

Czarna rzepa jest dość łatwo dostępna w zimie i bardzo często spożywa się ją w postaci potartej surówki. Dzięki zawartości goryczki pobudza wydzielanie soków trawiennych, przez co jest niezwykle przydatna w diecie zimowej. Czarną rzepę można również poddawać obróbce termicznej, szczególnie jeśli ktoś ma wrażliwy żołądek lub nie przepada za jej charakterystycznym, pikantnym smakiem.

Kiszonki to mocno zakorzeniona tradycja w krajach Europy środkowej i wschodniej oraz w Azji. Są uważane za naturalne probiotyki i skarbnicę witamin oraz minerałów. Kwas mlekowy świetnie działa na układ pokarmowy, więc surówki z kiszonek to doskonały dodatek do obiadów i kolacji. Co więcej, są niskokaloryczne i mają dużo błonnika. Dobrej jakości kiszonki z kapusty, ogórków, ale również rzodkwi, buraków, a nawet kalafiora można kupić w sklepach, ale warto uważać na skład. Doskonałym dodatkiem do sałatki z rzepy, buraków lub z kiszonej kapusty jest również marchew. Kiszonki stosować można również w formie soków do spożycia w domu, w pracy, a nawet podczas zimowych spacerów.

Ciekawą alternatywą dla klasycznego posiłku, składającą się głównie z warzyw i owoców, są koktajle. Są proste i szybkie w przygotowaniu, a dostarczają wszystkich potrzebnych witamin i minerałów. Są doskonałym sposobem na odciążenie układu pokarmowego przy ciężkostrawnej diecie. Można je przygotowywać ze świeżych owoców i warzyw lokalnych i zagranicznych oraz z dodatkiem ulubionych ziół i przypraw.

Dieta lekkostrawna-oczyszczająca nie dla wszystkich?

Osoby cierpiące na choroby żołądka powinny mieć dietę ustawioną przez lekarza lub dietetyka. Ich jadłospis składa się głównie z warzyw i owoców, ale poddanych obróbce termicznej. Dlatego u nich, spożywanie surowych, świeżych produktów nie zawsze może zdać egzamin. Nie są im również polecane przyprawy mocno wspomagające metabolizm. Przy dolegliwościach ze strony górnego i środkowego odcinka układu pokarmowego, warto poradzić się lekarza zanim drastycznie zmieni się swoją regularną dietę.

Zastrzegamy, że niniejszy serwis ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Żadna treść w nim zamieszczona nie stanowi porady medycznej, dietetycznej, kosmetologicznej ani farmaceutycznej. Pracownicy Serwisu dokładają wszelkich starań, aby treść w nim zamieszczona była zgodna z najnowszą wiedzą medyczną, jednakże droga profilaktyki oraz leczenia zależy wyłącznie od Pacjenta i jego lekarza. Serwis nie udziela porad medycznych ani świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.

Właściciel Serwisu jest jedynym podmiotem władnym rozpowszechniania treści w nim zamieszczonych. Żaden utwór nie może być powielany i/lub rozpowszechniany w żaden sposób bez pisemnej zgody Właściciela. Jakiekolwiek naruszenie tego zapisu, w formie drukowanej, mechanicznej czy elektronicznej, jest zabronione prawnie.