wiosenne przesilenie

Zmęczenie nie zawsze jest objawem poważnej choroby, ale może świadczyć o niedoborach niezbędnych składników odżywczych. Apatia, osłabienie, brak inicjatywy potrafią skutecznie odebrać radość życia. Co zrobić, aby poczuć się lepiej? Obniżenie nastroju i uczucie fizycznego wyczerpania to również objawy wiosennego przesilenia, które dotyka wielu ludzi. Dlatego przygotowaliśmy kilka rad, jak dodać sobie energii, by w pełni cieszyć się nadchodzącą wiosną.

Zmęczenie wiosenne – uzupełnij niedobory witamin

Nie tylko restrykcyjne diety mogą prowadzić do niedoborów. Zimą zwykle jemy więcej, ale organizm nie zawsze otrzymuje wystarczającą dawkę składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Sprzyja temu m.in. fakt, że zimą rzadziej na talerzu goszczą warzywa lub ich obróbka termiczna sprawia, że tracą wiele spośród swoich wartości odżywczych. Przyczyną zmęczenia wiosennego mogą być więc braki witamin i minerałów. Warto uważnie przyjrzeć się swojej diecie i spróbować rozszerzyć ją o produkty dostarczające następujących składników odżywczych:

Witaminy z grupy B (szczególnie: B12, B6 i kwas foliowy)

Wpływają na procesy metaboliczne oraz funkcjonowanie układu nerwowego. Oprócz spadku siły mięśniowej, niedobór witamin z grupy B może powodować także rozdrażnienie oraz jest jednym z czynników ryzyka występowania stanów depresyjnych. Aby zwiększyć ilość witamin z grupy B w diecie, warto wprowadzić do swojego menu np. owsiankę z dodatkiem pestek słonecznika, dyni i orzechów. Szpinak, sałata, brokuły, rośliny strączkowe, cytrusy dostarczają spore ilości kwasu foliowego. Cenne źródło witaminy B12 stanowią z kolei produkty mięsne, dlatego osoby, które wykluczają je z diety, są w szczególny sposób narażone na niedobór tego składnika.

Żelazo

Kiedy organizmowi brakuje żelaza, zaczyna wytwarzać mniej czerwonych krwinek. Spada poziom hemoglobiny, a komórki są słabiej odżywione i dotlenione. Niedokrwistość bardzo często występuje u kobiet zmagających się z obfitymi miesiączkami, intensywnie ćwiczących lub stosujących głodówki, a także u kobiet w ciąży. Bogate w żelazo są podroby mięsne np. wątróbka, różne mięsa i ryby, a także kasza gryczana, fasola, cieciorka, buraki. Dbając o dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości żelaza, warto jednocześnie zwiększyć spożycie witaminy C, które poprawia jego przyswajalność. Wchłanianiu żelaza nie sprzyjają z kolei kawa i herbata.

Magnez

Z niedoborem magnezu najczęściej kojarzone są takie symptomy jak drżenie powiem czy skurcze mięśni. Nie wszyscy mają świadomość, że do tej listy należy dodać także spadki energii oraz np. wypadanie włosów. Na niedobór magnezu duży wpływ ma prowadzony styl życia, w tym nadmiar stresu, częste picie kawy lub sięganie po alkohol, stosowanie antykoncepcji hormonalnej czy np. przyjmowanie na stałe leków o działaniu moczopędnym. Właściwy poziom magnezu pozwalają utrzymać produkty pełnoziarniste: kasza gryczana i jaglana, ciemne pieczywo, kakao i gorzka czekolada, orzechy, otręby pszenne, pestki dyni.

Witamina D

Witamina D, do której syntezy organizm potrzebuje promieni słonecznych to składnik, którego w naszej szerokości geograficznej po zimie brakuje najczęściej. Skutkiem są spadki odporności, obniżenie nastroju, osłabienie organizmu. W lutym i marcu pojawiają się już promienie słoneczne, są jednak wciąż jeszcze zbyt słabe, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu. Niewielkie ilości witaminy D pozwalają dostarczyć tłuste ryby morskie, bogate ponadto w cenne kwasy omega-3. Profilaktycznie zaleca się suplementację witaminy D w ilości 1000-2000 j.m. Dokładne zapotrzebowanie mogą jednak potwierdzić tylko badania laboratoryjne.

Podstawą w zapobieganiu niedoborom składników odżywczych jest zdrowa i zróżnicowana dieta. Ich uzupełnieniem mogą być także specjalnie wyselekcjonowane zestawy witaminowe, takie jak Centrum dla Niej – tabletki dostarczające m.in. wapnia, witaminy D i żelaza lub witaminy dla mężczyzn na zmęczenie i inne objawy przesilenia wiosennego – Orthomol Vital M.

Aktywność fizyczna na wiosenne przesilenie

Mogłoby się wydawać, że na zmęczenie wiosenne najlepszą receptą jest odpoczynek. Nie jest tak jednak wtedy, gdy jego przyczynę stanowi brak ruchu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, ile naprawdę ma energii, dopóki nie zacznie ćwiczyć. Regularne uprawianie sportu usprawnia krążenie krwi i sprawia, że komórki ciała są lepiej dotlenione i odżywione, co w rezultacie dodaje energii. Powoduje także wydzielanie endorfin, dzięki czemu po treningu pojawia się uczucie zadowolenia, a nastrój ulega poprawie. Spróbuj zmienić swój sposób myślenia i przestać postrzegać aktywność fizyczną jako obowiązek oraz ogromy wysiłek. W zamian zacznij czerpać z niej radość i postrzegać ruch przez pryzmat korzyści, jakie niesie dla zdrowia:

  • zwiększa wydajność pracy układu sercowo-naczyniowego i płuc
  • poprawia krążenie krwi
  • obniża poziom cholesterolu
  • rozładowuje napięcie
  • ułatwia zasypianie i poprawia jakość snu
  • wyzwala endorfiny i daje poczucie satysfakcji
  • wzmacnia mięśnie i pozwala utrzymać ciało w formie
  • pomaga stracić na wadze
  • wspomaga odporność i zapobiega chorobom, m.in. cukrzycy, miażdżycy
  • dodaje ochoty i energii do działania.

Na początek każda forma ruchu będzie dobra. Wybieraj aktywności, które lubisz i nie forsuj organizmu, aby szybko się nie zniechęcić. Regularne ćwiczenia to skuteczna broń w walce z osłabieniem organizmu wynikającym z przesilenia wiosennego.

Osłabienie wiosenne – postaw na naturalne wspomaganie

Ból głowy, senność, brak ochoty, aby zrobić cokolwiek – to charakterystyczne objawy przesilenia wiosennego. Organizm potrzebuje trochę czasu, aby odzyskać siły witalne i zregenerować się po długim okresie zimowym. Możesz jednak go wzmocnić, aby szybciej odzyskał siły, dzięki odpowiedniemu wspomaganiu z zewnątrz. Jak dodać sobie energii?

Żeń-szeń

O żeń-szeniu mówi się, że to prawdziwa skarbnica substancji o pozytywnym wpływie na funkcjonowanie organizmu. I nic dziwnego, bo ta jedna roślina wykorzystywana w medycynie Dalekiego Wschodu zawiera aż 200 substancji aktywnych. Żeń-szeń nie powoduje nagłego przypływu energii po jego zażyciu, ale przy regularnym stosowaniu stopniowo wspomaga siły fizyczne i psychiczne. Rozszerza naczynia krwionośne sprawiając, że mózg może być lepiej dotleniony. Obniża poziom kortyzolu, dzięki czemu ułatwia radzenie sobie ze stresem. Wzmacnia serce, podnosi odporność, zwiększa koncentrację w pracy i ułatwia zapamiętywanie. Dotlenia organizm i dodaje mu sił witalnych. Ekstrakt z żeń-szenia dostępny jest w rożnych suplementach diety, takich jak np. Olimp Żeń-Szeń Vita Complex – preparat z żeń-szeniem i witaminami zapobiegającymi spadkom energii.

Guarana

Jest mniej popularna od kawy, ale działa intensywniej. Jej ziarna są 3 razy mocniejsze, dzięki czemu skutecznie stymulują organizm do działania. Energia dostarczana jest organizmowi stopniowo, dlatego guarana może działać nawet do 6 godzin. Zwiększa siłę mięśni, poprawia koncentrację, a także pomaga szybciej regenerować się po wysiłku. Nie zawiera substancji szkodliwych i nie powoduje rozdrażnienia. Do jej zalet należy zaliczyć również fakt, że wspomaga proces detoksykacji organizmu, a także zapobiega zakrzepom krwi. Guarana to dobry sposób, aby zaserwować organizmowi zastrzyk energii w stanach zmęczenia i wyczerpania takich jak np. przesilenie wiosenne. Może być także alternatywą dla osób, które nie mogą pić kawy z powodu niestrawności i kłopotów trawiennych. Sięganie po guaranę nie prowadzi także do utraty magnezu. Preparatem multiwitaminowym wzbogaconym o ekstrakt z guarany, yerba mate i kakaowca jest np. Vigor Up, zawierający ponadto m.in. witaminy C, D oraz witaminy z grupy B.

Osłabienie wiosenne nie jest stanem zagrażającym zdrowiu. Kiedy jednak zmęczenie nie mija, warto sprawdzić, czy objawy przesilenia wiosennego na pewno związane są z okresem przejściowym pomiędzy zimą a wiosną. Nie tylko w okresie wiosennym, ale także przez cały rok utrzymujące się uczucie zmęczenia może być symptomem zaburzeń w pracy tarczycy. W połączeniu z wypadaniem włosów, przyrostami wagi, suchością błon śluzowych i przyspieszonym biciem serca zwykle zwiastuje niedoczynność tarczycy. Podstawowym badaniem w kierunku chorób tarczycy jest oznaczenie stężenia TSH, a jego wyniki w razie nieprawidłowości należy skonsultować z endokrynologiem, który zleci poszerzoną diagnostykę i zaproponuje leczenie. Zmęczenie, uczucie suchości w ustach i senność to z kolei częste objawy cukrzycy. Aby ją potwierdzić lub wykluczyć, należy wykonać badanie poziomu glukozy we krwi.