przesilenie wiosenne

Wiosną przyroda budzi się do życia, ale nam ludziom często bardzo trudno przestawić się z trybu zimowego na wiosenny. W konsekwencji przesilenie wiosenne powoduje szereg nieprzyjemnych objawów takich jak: uczucie zmęczenia, senność czy obniżenie nastroju, których skutki na szczęście można nieco złagodzić. Co zrobić, żeby pokonać osłabienie wiosenne i zadbać o swoją kondycję psycho-fizyczną?

Przesilenie wiosenne – objawy

Wiosenne przesilenie wiąże się z okresem przejściowym pomiędzy dwoma porami roku i związanymi z nim zmianami w funkcjonowaniu organizmu. Podczas zimowych miesięcy marzymy o dłuższych dniach, tęsknimy za światłem i wyższą temperaturą. Kiedy w końcu pogoda zaczyna nam sprzyjać zamiast radości, odczuwamy jednak spadek formy. To własnie paradoks wiosennego przesilenia. Organizm zmęczony wielomiesięcznym przebywaniem w ogrzewanych pomieszczeniach, dietą ubogą w warzywa i owoce oraz zaniedbywaniem regularnej aktywności fizycznej powoli traci zapasy energii i zaczyna się buntować. Zanim powróci do pełni sił, wysyła wiele nieprzyjemnych sygnałów.

Przesilenie wiosenne – objawy

  • uczucie fizycznego zmęczania i wyczerpania
  • brak inicjatywy
  • senność
  • bóle głowy
  • obniżenie odporności
  • rozdrażnienie
  • wahania nastroju.

Osłabienie wiosenne nie niesie ze sobą poważnych konsekwencji dla zdrowia, ale może być bardzo uciążliwe. Na szczęście w walce z jego objawami łatwo i skutecznie można sobie pomóc.

Dieta na osłabienie wiosenne

Zimowa dieta rzadko kiedy jest dobrze zbilansowana, w związku z czym wiosną często dają o sobie znać niedobory witamin oraz mikro- i makroelementów. Warto zatem przyjrzeć się swoim nawykom i zamienić je na zdrowsze. Zadbaj o swoją dietę, zastępując ciężkostrawne dania lekkimi posiłkami. Spożywaj porcje, które pozwolą Ci zaspokoić głód, ale bez uczucia ciężkości. Postaw na warzywa, których powinno być jak najwięcej i które należy również odpowiednio przygotować. Dla zachowania pełni walorów odżywczych ogromnie istotna jest właściwa obróbka termiczna warzyw. Dlatego staraj się gotować je na parze lub wrzucać bezpośrednio na wrzątek pod przykryciem. Dobrym pomysłem jest gotowanie warzyw w skórce i obieranie dopiero po wyjęciu z naczynia. W zimowe chłody słodycze doskonale poprawiają samopoczucie, ale tylko na chwilę. U progu wiosny zastąp je owocami lub orzechami. Pistacje czy orzechy włoskie zawierają mnóstwo zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz podnoszą poziom seratoniny, nazywanej hormonem szczęścia.

Witaminy na wiosenne zmęczenie

W uzupełnieniu niedoborów witaminowych może pomóc też odpowiednia suplementacja. Wiosenne przesilenie to czas, w którym w szczególności polecane są kuracje witaminami C, D oraz witaminami z grupy B. Kompleksowym rozwiązaniem są także specjalistyczne preparaty posiadające unikalną recepturę opartą na wyselekcjonowanym połączeniu składników odżywczych, jak np. Orthomol Vital M – witaminy na zmęczenie dedykowane mężczyznom oraz Orthomol Vital F – dostosowane do potrzeb organizmu kobiety.

Aktywność fizyczna a przesilenie wiosenne

Osłabiony organizm trudno zmotywować do ćwiczeń. Należy jednak pamiętać, że w przypadku kiedy doskwiera nam zmęczenie, sport dodatkowo nie nadwyręża ciała, ale sprawia, że nagle zaczynamy mieć więcej energii. Na początek warto skupić się na spontanicznych aktywnościach, które wpleciemy w swój codzienny tryb funckjonowania, aby przyzwyczaić ciało do większej ilości ruchu. Zamień windę na schody, wybierz rower zamiast samochodu, odjedź tramwajem z następnego przystanku, zamiast z tego, który masz przed domem. Dobrym pomysłem będzie także kurs tańca, który oprócz okazji do ruchu, zapewni również świetną zabawę. Doskonałym miejscem do uprawiania sportu są siłownie i kluby fitness. Przygodę z grupowymi ćwiczeniami najlepiej będzie zacząć od zajęć ogólnorozwojowych o umiarkowanym stopniu intensywności. Pamiętaj, aby nie wymagać od siebie zbyt wiele, bo to szybko zniechęca. Nie musisz wprowadzać wszystkich zmian jednocześnie, wystarczy kilka z nich, a apetyt na ruch z pewnością szybko sam wzrośnie.

Wiosenne przesilenie, a zmiany w stylu życia

Wiosenne przesilenie to trudny okres dla większości ludzi, dlatego dbaj o siebie. Aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę odpoczynku, nie kładź się do łóżka zbyt późno. Specjaliści rekomendują najczęściej 8 godzin snu, ale nie każdy organizm tyle potrzebuje. Dostosuj ilość snu do własnych potrzeb. Zadbaj o właściwy ubiór podczas spędzania czasu na świeżym powietrzu. Okres przejściowy charakteryzuje zmienna pogoda – wahania temperatur, deszcz i wiatr. Dlatego dobrym pomysłem jest ubieranie się w kilka warstw na przysłowiową cebulkę. Typowym sposobem spędzania wolnego czasu w okresie zimowym bywa czytanie książek lub oglądanie seriali. O wiele korzystniejsze dla zdrowia i dobrego samopoczucia z pewnością okażą się częstsze spotkania z przyjaciółmi. Postaraj się więc wyjść do ludzi i poszukać pomysłów na wspólne aktywne popołudnia i wieczory. W doborowym towrzystwie miło możesz spędzić czas grając w kręgle, bilard, spacerując, szalejąc w aquaparku czy gotując – oczywiście zdrowo!

Przesilenie wiosenne to stan przejściowy, który zwykle mija po upływie kilku tygodni. Jeśli jednak osłabienie wiosenne trwa długo, a jego symptomy są wyjątkowo uciążliwe warto skonsultować się ze specjalistą. Długotrwałe obniżenie nastroju, zmęczenie czy problemy z koncentracją mogą być objawem również niektórych chorób, w związku z czym nie warto ich lekceważyć.