starzenie twarzy

Sposób w jaki się starzejemy oraz tempo zmian widocznych za pośrednictwem zmarszczek czy wiotczejącej skóry w dużej mierze zależy od nas. Zachowaniu młodości sprzyja zdrowy styl życia i odpowiednia pielęgnacja. Proces starzenia się skóry przebiega na skutek wielu czynników. Jednym z nich są wolne rodniki, które mogą uszkadzać komórki, prowadząc do osłabienia kondycji skóry, a także wielu chorób. Możemy jednak kontrolować ich ilość i redukować szkodliwe działanie.

Wolne rodniki – co to takiego?

Wolne rodniki określa się jako niestabilne i wysoce reaktywne. Wynika to z faktu, że są nimi atomy, które w zewnętrznej powłoce mają niedostateczną ilość elektronów. Łatwo reagują z innymi substancjami, chcąc odebrać atomom ich elektrony. W ten sposób niszczą zdrowe cząsteczki, prowadząc m.in. do uszkodzeń białek czy lipidów. Działają nie tylko powierzchniowo, ale mogą wpływać destrukcyjnie nawet na strukturę DNA. Warto pamiętać, że sama obecność wolnych rodników nie stanowi zagrożenia, a wręcz przeciwnie – jest naszej skórze potrzebna. Problemem jest jednak ich nadmierna produkcja, którą powodują m.in.:

  • zanieczyszczenie powietrza
  • używki takie jak alkohol, nikotyna
  • obecny w codziennym życiu stres
  • promieniowanie słoneczne.

Rodniki tlenowe osłabiają m.in. struktury włókien kolagenowych i przyspieszają proces starzenia się skóry. Konsekwencje ich działania mogą być również szkodliwe dla zdrowia. Wolne rodniki przyczyniają się do rozwoju chorób, m.in. miażdżycy, nowotworów, zaćmy, chorób skóry czy problemów z sercem.

Proces starzenia się skóry – czy można go powstrzymać?

Starzenie się skóry mogą powodować zarówno czynniki endogenne (wewnętrze) oraz egzogenne (zewnętrzne). Do tych pierwszych należy zaliczyć uwarunkowania genetyczne, zmiany hormonalne, do których dochodzi na przestrzeni lat, a także działanie wolnych rodników. Czynniki zewnętrze to z kolei warunki środowiskowe takie jak: stopień zanieczyszczenia powietrza, wpływ warunków atmosferycznych, w jakich żyjemy na skórę (w tym promieniowania UV), a także np. stres. Z biegiem lat w organizmie maleje produkcja kolagenu, elastyny, kwasu hialuronowego. Skóra staje się cieńsza, coraz mniej jędrna i gładka. Proces starzenia się skóry często prowadzi też do jej przesuszenia, do czego przyczynia się spadek aktywności gruczołów łojowych oraz zmniejszenie skuteczności naturalnej bariery lipidowej skóry w jej działaniach ochronnych. Proces starzenia się skóry przebiega niezależnie od naszej woli, ale wciąż możemy zrobić wiele, aby spowolnić jego oznaki. W kontekście wolnych rodników najlepszym neutralizatorem ich szkodliwego działania są przeciwutleniacze.

Zmiatacze wolnych rodników

W kontekście dbania o stan skóry bardzo dużo mówi się o stresie oksydacyjnym. To stan, w którym równowaga pomiędzy naturalnie współistniejącymi ze sobą w organizmie wolnymi rodnikami i przeciwutleniaczami zostaje zachwiana. Antyoksydanty, uzupełniają niedobór elektronów, jaki posiadają wolne rodniki. Co to zmienia? W ten sposób przestają one wchodzić w reakcje z kolejnymi cząsteczkami. Zmiatacze wolnych rodników neutralizują ich szkodliwe działanie, przeciwdziałają wystąpieniu zjawiska stresu oksydacyjnego oraz chronią komórki przed uszkodzeniami. Warto mieć na uwadze, że jeśli prowadzimy styl życia, który naraża nasz organizm na nadprodukcję wolnych rodników (np. poprzez palenie papierosów, ciągły stres) to powinniśmy jednocześnie postarać się dostarczać większą ilość antyoksydantów. Gdzie je znaleźć?

Zmiatacze wolnych rodników są dostępne w wielu produktach żywnościowych. Dieta ukierunkowana na dostarczenie organizmowi antyoksydantów powinna obfitować w:

  • produkty bogate w witaminę C (m.in.: papryka, natka pietruszki, cytrusy, jarmuż)
  • produkty bogate w witaminę E (m.in.: oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, owoce jagodowe, orzechy laskowe, produkty pełnoziarniste)
  • produkty bogate w witaminę A (m.in.: marchew, jarmuż, szpinak, brzoskwinie, morele)
  • produkty bogate w cynk (m.in.: mięso, mleko, jajka, pestki dyni, nasiona strączkowe, sezam, ser ementaler)
  • produkty bogate w selen  (m.in.: otręby pszenne i owsiane, jajka, słonecznik, kasza gryczana)
  • przyprawy takie jak: cynamon, curry, majeranek, goździki, szafran
  • napoje takie jak: zielona herbata, czerwone wino, kakao, sok pomidorowy.

Odpowiednią dietę należy wspierać także poprzez pielęgnację, stosując kosmetyki do twarzy i ciała, które pozwolą dostarczyć skórze antyoksydantów od zewnątrz. Oprócz wymienionych wyżej witamin i minerałów w składach kosmetyków warto poszukiwać również substancji takich jak: polifenole (np. flawanoidy), koenzym q10, melanina, kwas alfa-liponowy, kwas ferulowy, resveratrol. Dobrze także wiedzieć, że witamina C stymuluje aktywność witaminy E, dlatego pożądane jest ich występowanie razem.

Starzenie się skóry – jak mu zapobiec?

To zupełnie naturalne, że z wiekiem skóra staje się coraz bardziej wiotka, a na twarzy pojawiają się zmarszczki. Poprzez zdrowy styl życia możemy jednak sprawić, że skóra dłużej zachowa młodość, a starzenie się będzie przebiegać wolniej. Jak to zrobić?

  • Zadbaj o odpowiednią ochronę przeciwsłoneczną. Specjaliści zalecają, aby krem do twarzy z filtrem ochronnym stosować nie tylko w lecie, ale także przez cały rok. Promienie słoneczne uszkadzają komórki skóry, wywołując procesy zwane fotostarzeniem. Opalanie ciała bez regularnie powtarzanej aplikacji preparatu z odpowiednio wysokim filtrem przyspiesza procesy starzenia.
  • Jedz zdrowo! Zbilansowana dieta oraz prawidłowe nawodnienie organizmu to podstawa nie tylko zachowania zdrowia, ale i młodego wyglądu. Dbaj o dostarczenie organizmowi różnorodnych grup produktów, które zaspokoją jego zapotrzebowanie na składniki odżywcze, unikaj tłustych smażonych potraw oraz cukru ukrytego nie tylko w słodyczach, ale także napojach i innych produktach spożywczych.
  • Pamiętaj o ruchu! Aktywność fizyczna doskonale wpływa na utrzymanie sprawności, budowanie odporności organizmu, szczupłą sylwetkę oraz kondycję skóry. Rozładowuje również stres, który m.in. osłabia naturalną zdolność skóry do ochrony przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, a także stymuluje utratę kolagenu i elastyny ważnych dla utrzymania jej gładkości i jędrności.
  • Zapomnij o używkach. Równowagę pomiędzy ilością antyoksydantów i wolnych rodników zaburzają używki takie jak nikotyna czy alkohol. Warto z nich zrezygnować, a przynajmniej zwiększyć spożycie antyoksydantów w związku z ich nadużywaniem.
  • Dostarczaj organizmowi antyoksydantów! Przede wszystkim w diecie – za pomocą określonych produktów spożywczych, ale także zewnętrznie, wybierając bogate w antyoksydanty kosmetyki.