opalanie w ciąży

Opalanie w ciąży – jakie środki zaradcze powinna powziąć przyszła mama?

,

opalanie w ciąży

Słońce dodaje nam energii, poprawia humor i sprawia, że nogi same rwą się do spacerów. Nie inaczej jest w przypadku wielu przyszłych mam. Rodzi się więc pytanie: czy w ciąży można się opalać? Jeśli tak, o czym trzeba pamiętać, aby robić to bezpiecznie i bez wyrządzenia szkody sobie i dziecku?

Bezpieczne opalanie – co to znaczy?

Bezpieczne opalanie oznacza kąpiele słoneczne, które nie doprowadzają do wystąpienia uszczerbku na zdrowiu. Chodzi o zapewnienie sobie maksimum bezpieczeństwa, w tym o:

  • noszenie nakrycia głowy podczas ekspozycji organizmu na słońce
  • unikanie słońca w czasie jego największej aktywności
  • regularną, powtarzalną aplikację odpowiedniego kremu przeciwsłonecznego
  • właściwe, dopasowane do indywidualnych potrzeb nawadnianie
  • reagowanie zgodnie z potrzebami swojej skóry
  • zakładanie okularów przeciwsłonecznych z maksymalnym bezpiecznym filtrem i dopasowaną do naszych potrzeb kategorią przyciemnienia szkła.

Gdy opalamy się bezpiecznie, minimalizujemy ryzyko wystąpienia uszkodzenia skóry, w tym przedwczesnego starzenia, a także udaru słonecznego lub cieplnego, nie odwadniamy się, a nasze oczy są chronione przed szkodliwym promieniowaniem UV. O zastosowaniu środków bezpieczeństwa podczas zażywania kąpieli słonecznych, wodnych czy zwykłej zabawy (również w mieście) powinniśmy pamiętać szczególnie w kontekście grup szczególnie narażonych na przykre skutki opalania: dzieci, osób starszych i niedomagających oraz kobiet w ciąży.

Opalanie w ciąży

Opalanie w ciąży jest kwestią sporną zarówno między lekarzami, jak i przyszłymi mamami. Krąży na ten temat wiele sprzecznych informacji, bo jedni twierdzą, że odrobina słońca nikomu nie zaszkodzi, a inni – że wręcz przeciwnie. Jeśli ciężarna chce wystawić ciało do słońca na pewien czas, powinna pamiętać o kilku podstawowych zasadach bezpiecznego opalania.

Opalanie w pierwszym trymestrze ciąży

Ten aspekt jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych. W 1. trymestrze rozwój płodu jest bardzo dynamiczny – tworzy się m.in. układ nerwowy, a do tego niezbędny jest kwas foliowy. Z tego właśnie powodu najwięcej się go spożywa i suplementuje właśnie w tych pierwszych trzech miesiącach ciąży. Dowiedziono, że opalanie zmniejsza wchłanianie kwasu foliowego z diety i suplementów. Nie oznacza to oczywiście, że ciężarna nie może w ogóle z domu wychodzić, przebywać we własnym ogrodzie czy spacerować w parku. Powinna jednak stosować odpowiednie środki zapobiegawcze w postaci kremów z wysokim filtrem i nie kłaść się na leżaku wyłącznie w celu opalenia.

O ile witamina D jest syntetyzowana przez organizm w styczności z promieniami słonecznymi, w pierwszym trymestrze lepiej postawić na sprawdzone i bezpieczne dla kobiet w ciąży leki i suplementy z cholekalcyferolem.

Powiązane produkty

Opalanie w drugim trymestrze ciąży

Wraz z rosnącym i rozwijającym się płodem, wzrasta również zapotrzebowanie na witaminę D. Kwas foliowy co prawda nadal jest potrzebny i czerpiemy go z diety i suplementów, jednak nie odgrywa on już tak istotnej roli w zapobieganiu wadom wrodzonym, jak jeszcze parę tygodni wcześniej. Dlatego opalanie w drugim trymestrze ciąży jest milej widziane, pod warunkiem zachowania środków ostrożności:

  • zakupienia bezpiecznych dla ciężarnych, dopasowanych do karnacji kremów z filtrem
  • ochrony skóry głowy
  • reakcji na wszelkie zmiany na powierzchni skóry.

Skóra jest tutaj decydującym o wymiarze opalania czynnikiem. W ciąży, ze względu na zmiany hormonalne zachodzące w organizmie, może ona inaczej reagować na promienie słoneczne. Nawet panie, które nigdy nie miały wcześniej tego typu problemów, znajdują na swojej nowe przebarwienia, znamiona czy reakcje alergiczne. Jeśli tak się dzieje, z opalania w tradycyjnym sensie lepiej zrezygnować.

Pamiętajmy, że zmiany melanocytowe mogą przebiegać szybciej w okresie ciąży, ponieważ organizm dosłownie „pracuje na zwiększonych obrotach”. Ponadto, o ile leczenie chirurgiczne złośliwych zmian skórnych jest jak najbardziej możliwe w ciąży, chemioterapię czy radioterapię odkłada się najczęściej na okres po porodzie.

Opalanie w trzecim trymestrze ciąży

W trzecim trymestrze nadal możemy korzystać z aktywności na świeżym powietrzu, również w słoneczny dzień, jednak unikajmy bezpośredniej i długiej ekspozycji na słońce. W końcowych miesiącach powinniśmy również pamiętać o pozycji ewentualnego opalania. Macica jest już dość sporych rozmiarów i w pozycji na plecach zaczyna naciskać na organy wewnętrzne i nerwy matki. W efekcie, może mieć ona kłopoty z oddychaniem. Z tego względu, jeśli wybieramy się na zewnątrz w celu zażycia słońca lub chcemy przebywać w cieniu, powinnyśmy skorzystać z leżaka z regulowanym oparciem.

Czy w ciąży można się opalać?

Chociaż wiele pań nie wyobraża sobie urlopu czy długich wiosennych i letnich weekendów bez paru godzin na leżaku, należy wziąć pod uwagę, że ciąża wymusza na organizmie pewne kompromisy. Nawet jeśli nie jest to choroba, a stan fizjologiczny.

Lekarze zwracają uwagę, że w każdym trymestrze ciąży opalanie, to jest leżenie na leżaku czy kocu przez długi czas w słońcu może prowadzić do podwyższenia temperatury ciała przyszłej mamy, a więc i do przegrzania. Zmiana temperatury organizmu matki jest bardzo niekorzystna dla płodu – może prowadzić do skurczów, a nawet obumarcia wewnątrzmacicznego dziecka. Jest to jak najbardziej realne zagrożenie dla zdrowia i życia malucha. Dlatego odradzają korzystanie z kąpieli słonecznych, a zamiast tego spacerowanie i chowanie się w cieniu z odpowiednią porcją wody mineralnej.

Aby uniknąć przegrzania, panie w ciąży powinny a miarę możliwości stronić od wychodzenia na słońce w godzinach od 11 do 15, kiedy operuje ono najsilniej. Jeżeli obowiązki domowe czy zawodowe tego od niej wymagają, bezwzględnie należy chronić skórę przed wpływem promieniowania słonecznego. Powinny również starać się nosić przede wszystkim lekkie, przewiewne ubrania z naturalnych tkanin, które usprawniają cyrkulację powietrza.

Opalanie się w ciąży a solarium

W sezonie grzewczym, kiedy za oknem rzadko widuje się ładną pogodę, możemy poczuć chęć odwiedzin w solarium. Podobnie w lecie, gdy wiemy, że wygrzewanie się godzinami na słońcu jest niekorzystne, spędzenie kilkunastu minut pod lampą wydaje się być kuszącym pomysłem. Jednak, niezależnie od wieku ciąży, stanowczo powinnyśmy unikać solarium. Promienie emitowane przez lampy nie powodują syntezy witaminy D, a mogą mieć szkodliwe skutki dla zdrowia. Pamiętajmy, że w ciąży czy nie, w solarium mamy do czynienia przede wszystkim z promieniami UV A, które przenikają przez wierzchnią warstwę skóry i wywołują uszkodzenia wewnątrz.

opalanie się w ciąży

Wybieramy kosmetyki do opalania dla kobiet w ciąży

Nie wszystkie kosmetyki, nawet te z wysokim filtrem przeciwsłonecznym nadają się dla kobiet ciężarnych. Aby wybrać odpowiedni, warto uzbroić się w podstawową wiedzę na temat tego, jak działają poszczególne rodzaje substancji przeciwsłonecznych.

Filtry fizyczne działają jak swego rodzaju lustro, gdyż odbijają promienie słoneczne. Dzięki temu ani sama substancja, ani promienie ultrafioletowe nie są wchłaniane w głąb skóry. Ta opcja jest zdecydowanie najzdrowsza i najbardziej polecana kobietom ciężarnym, chociaż ich rozsmarowywanie w wysokim faktorze może być nieco kłopotliwe. Filtry fizyczne polecane są również małym dzieciom, niektóre są odpowiednie nawet od pierwszego dnia życia. Można je aplikować na chwilę przed wyjściem na zewnątrz. Nie są wodoodporne, po każdej kąpieli wodnej należy powtórzyć aplikację.

Filtry chemiczne działają w kompletnie inny sposób. Pochłaniają promienie słoneczne i przekształcają je w energię cieplną, a następnie rozpraszają pod skórą. Chronią przed opaleniem i występowaniem przebarwień, łatwiej się rozsmarowują i są przyjemniejsze w użytkowaniu. Aplikację powinno się zastosować na 20-30 minut przed ekspozycją na słońce, aby zdążyły się wchłonąć w skórę. Pomimo tego, że producent zapewnia o wodoodporności, powinniśmy powtarzać ich aplikację.

Jeśli wybieramy filtry chemiczne, warto mieć na uwadze, które z nich mogą częściej uczulać i albo ich unikać, albo zwracać baczną uwagę na to, jak skóra na nie reaguje. Są to:

  • Ethylhexyl Methoxycinnamate (Octyl Methoxycinnamat)
  • Octyl Dimethyl PABA
  • Homosalate
  • Benzophenone-3 – 4
  • Methylbenzylidene Camphor
  • Octocrylene

Zastosowanie wielu różnych filtrów w jednym preparacie pozwala na zapewnienie wysoce skutecznej ochrony przed słońcem i negatywnymi skutkami opalania.