rzucenie palenia

Rzucenie palenia: dlaczego warto?

Sposobów na rzucenie palenia jest od groma i każdy wydaje się mieć swoją teorię na ten temat. Niezależnie od obranej drogi, zaprzestanie palenia niesie niezaprzeczalne korzyści dla zdrowia. Dlaczego warto i co się dzieje z organizmem po rzuceniu palenia

Kilka godzin po rzuceniu palenia

Palenie tytoniu podnosi ciśnienie. Naczynia krwionośne się zwężają, przez co nie przewodzą krwi efektywnie. Serce próbuje działać wydajniej, ale przy tym substancje toksyczne blokują prawidłową cyrkulację krwi. Po godzinie od rzucenia palenia, serce zwalnia i powraca do swojego prawidłowego rytmu. 

Po 12 godzinach po rzuceniu palenia

Dym tytoniowy zawiera tlenek węgla, toksyczny gaz, który blokuje absorpcję tlenu do płuc. Po 12 godzinach od rzucenia palenia, organizm zaczyna pozbywać się tlenku węgla, przez co tlen może swobodniej docierać do miejsc, w których jest potrzebny. 

Po 24 godzinach

Palenie tytoniu może prowadzić do ataku serca. Już po jednym całym dniu bez papierosa, to ryzyko zaczyna znacząco spadać. Palenie obniża również poziom dobrego cholesterolu, odpowiedzialnego m.in. za dobrą kondycję naczyń krwionośnych. Gdy ciśnienie krwi spada, poziom HDL rośnie, a większa ilość tlenu dociera do serca i tkanek. Ryzyko wystąpienia chorób serca znacznie spada. 

Po 2 dniach

Byli palacze nieraz powtarzają, że podczas swojego nałogu nie mogli w pełni cieszyć się zapachem czy smakiem pożywienia lub napojów. Wynika to z faktu, że palenie uszkadza zakończenia nerwowe odpowiedzialne za te właśnie zmysły. Już po dwóch dniach zaczynają się one regenerować, dzięki czemu były palacz może docenić feerię smaków i zapachów. 

Po 3 dniach

3-4 dzień to jest ten moment, w którym wiele osób na odwyku wraca do nałogu. Wynika to z tego, że 3 dnia znacznie spada poziom nikotyny w organizmie. Jako że jest to substancja uzależniająca, jej brak może wywoływać efekt podobny do nagłego detoksu. Jest to proces, który czasem ciężko przetrwać, bo odczuwa się zmiany nastroju, rozdrażnienie, bardzo silne bóle głowy oraz uczucie pragnienia. To właśnie wtedy wytrwałość jest najważniejsza.

Po miesiącu od rzucenia palenia

Już po mniej więcej czterech tygodniach, funkcje płuc znacznie się poprawiają. Zmniejsza się dokuczliwa dotychczas duszność i kaszel, zwiększa zaś wydolność fizyczna. Czynności wymagające sprawności sercowo-naczyniowej stają się mniej uciążliwe. W czasie do trzech miesięcy od zaprzestania palenia, obieg krwi jest sprawniejszy, a wydolność serca systematycznie się poprawia.

Po dziewięciu miesiącach do roku

Po niemal roku kondycja płuc jest nieporównywalnie lepsza niż podczas palenia, co ma również wpływ na efektywność leczenia niektórych infekcji dolnych dróg oddechowych. Rzęski, struktura włosowata wewnątrz płuc, której zadaniem jest wykrztuszanie śluzu, oczyściły się już z dymu papierosowego oraz innych toksycznych substancji. 

Po jednym roku ryzyko wystąpienia chorób układu krążeniowego spada o połowę.

rzucanie palenia

Po 5 latach od rzucenia palenia

Palenie papierosów powoduje zwężanie naczyń krwionośnych, co przyczynia się do takich chorób ich zwapnienie lub miażdżyca. Do pięciu lat od rzucenia palenia, naczynia zdążyły wrócić do swojego pierwotnego światła, co niweluje ryzyko powstawania zakrzepów. To z kolei przyczynia się do profilaktyki występowania udaru mózgu.

Po 10 latach od rzucenia palenia

Ryzyko zachorowania na raka płuc spada o połowę. Prawdopodobieństwo zapadnięcia na raka jamy ustnej, gardła lub trzustki również znacznie się zmniejszyło.

Po 15 i 20 latach

Po piętnastu latach serce wraca do swojej kondycji sprzed palenia. Oznacza to, że potrzeba aż 15 lat, aby serce całkowicie oczyściło się z toksyn dostarczanych mu przez dym papierosowy. Po 20 latach, natomiast, ryzyko zachorowania na choroby płuc spada do poziomu osoby, która nigdy nie paliła.

Jak skutecznie rzucić palenie?

Samo podjęcie decyzji i pierwszych kroków ku rzuceniu palenia jest doskonałym początkiem. Dla osób, których wola nie jest dostatecznie silna, istnieją produkty apteczne, które mogą nałogowcom w tym pomóc. Gumy do żucia, plastry czy spraye nieraz zawierają niewielkie ilości nikotyny, czym niwelują nieprzyjemne objawy detoksu. Terapia z reguły trwa jeden do dwóch miesięcy i w jej przypadku najważniejsza jest systematyczność. Przerwana w którymkolwiek momencie grozi powrotem do palenia i zniweczeniem dotychczasowych starań. Osoby, u których nałóg jest związany z trudną sytuacją osobistą lub zawodową, mogą zgłosić się do specjalisty psychoterapeuty. Lekarz rodzinny również jest w stanie pokierować pacjenta chcącego rzucić palenie. Niezależnie od obranej drogi, najważniejsze, aby uświadomić sobie, że nałogowe palenie tytoniu jest chorobą, którą da się wyleczyć.

Zastrzegamy, że niniejszy serwis ma charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Żadna treść w nim zamieszczona nie stanowi porady medycznej, dietetycznej, kosmetologicznej ani farmaceutycznej. Pracownicy Serwisu dokładają wszelkich starań, aby treść w nim zamieszczona była zgodna z najnowszą wiedzą medyczną, jednakże droga profilaktyki oraz leczenia zależy wyłącznie od Pacjenta i jego lekarza. Serwis nie udziela porad medycznych ani świadczeń zdrowotnych w rozumieniu ustawy art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.

Właściciel Serwisu jest jedynym podmiotem władnym rozpowszechniania treści w nim zamieszczonych. Żaden utwór nie może być powielany i/lub rozpowszechniany w żaden sposób bez pisemnej zgody Właściciela. Jakiekolwiek naruszenie tego zapisu, w formie drukowanej, mechanicznej czy elektronicznej, jest zabronione prawnie.