jedzenie na dobry humor

18 stycznia 2021 to podobno najbardziej depresyjny dzień w roku. Termin Blue Monday wprowadził brytyjski psycholog Cliff Arnall, wyliczając na podstawie wzoru matematycznego termin, kiedy warunki atmosferyczne, ekonomiczne i psychologiczne stają się wyjątkowo uciążliwe. Nie każdy wierzy w Blue Monday, ale zdecydowanej większości ludzi na początku nowego roku krótszy dzień i zima za oknem zaczynają już wyjątkowo doskwierać. Depresyjny poniedziałek uznajmy więc za dobrą okazję, aby przypomnieć, jak poprawić humor dzięki smacznym przekąskom i prawidłowo skomponowanej diecie.

Jak poprawić sobie nastrój? Zjedz coś

Jedzenie naprawdę potrafi poprawić nastrój. I wcale nie mówimy tu o zjedzeniu całej tabliczki czekolady czy pudełka ciastek, na które zwykle mamy ochotę, gdy dopadnie nas smutek. Są lepsze sposoby jak poprawić humor. Cukry proste działają szybko gwałtownie podnosząc poziom glukozy we krwi, ale też krótkotrwale. Cukier z powrotem spada i powraca złe samopoczucie, a do tego przejedzeni słodyczami czujemy się ociężali i ospali. A zatem, jak poprawić sobie nastrój skutecznie? Przede wszystkim dzięki produktom uzupełniającym dietę o składniki odżywcze, których niedobór może prowadzić do obniżenia nastroju, a nawet być jednym z czynników ryzyka wystąpienia depresji.

Jedzenie na dobry humor: tłuste ryby morskie

Tuńczyk, łosoś czy sardynki to cenne źródło kwasów omega-3. Znajdziemy je też w algach, oleju lnianym, tofu czy orzechach włoskich i migdałach. Kwasy omega-3 wspierają regenerację komórek nerwowych, poprawiają pamięć i koncentrację, pomagają zachować równowagę emocjonalną i dobre samopoczucie. Ponadto wykazują właściwości przeciwzapalne, regulują pracę serca, zapobiegają chorobom nowotworowym i chorobom układu krążenia takim jak nadciśnienie czy miażdżyca. Oprócz samej obecności kwasów omega-3 w diecie, dla zdrowia istotne jest również zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy omega-3 a omega-6. Kwasy omega-6 często bywają jednak spożywane w nadmiarze. Sprzyja temu dieta bogata w tłuszcze roślinne, a także wysoko przetworzone produkty, w tym mięsa i słodycze.

Tłuste ryby morskie to bez wątpienia jedzenie na dobry humor. Tym bardziej, że oprócz omega-3 zawierają w składzie witaminę D, której niedobór może powodować zaburzenia nastroju i spadki odporności. Pod wpływem promieni słonecznych organizm potrafi samodzielnie wytworzyć witaminę D. Kiedy jednak słońca brakuje, zaspokojenie zapotrzebowania wyłącznie za pośrednictwem diety staje się niemal niemożliwe. To dlatego zimą zalecana jest zwykle dodatkowa suplementacja. Witaminę D znajdziemy m.in. w takich preparatach jak: Protego Witamina D 2000, Witamina D3 Hevert 2000 czy D-Vitum witamina D – dla dzieci, z kolei niedobór kwasów omega-3 pomoże zaspokoić preparat NutroPharma Omega Forte lub Mollers Forte kapsułki.

Smaczne sposoby na poprawę humoru: zdrowe przekąski i koktajle

Bogate w witaminy i minerały owoce oraz warzywa wspierają prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, ale mogą również korzystnie wpływać na nastrój. Bez wątpienia do grona smacznych sposobów na poprawę humoru należą pyszne owocowe i warzywne koktajle. Wśród owoców doskonale sprawdzi się banan. W jego składzie znajdziemy tryptofan – aminokwas biorący udział w produkcji serotoniny określanej jako hormon szczęścia oraz witaminę B6, która bierze udział w procesie jego przemiany. Do przekształcenia tryptofanu w serotoninę potrzebny jest też magnez, dlatego do koktajlu dobrze dodać kilka kostek gorzkiej czekolady o wysokiej zawartości kakao. Brak magnezu sprawia, że gorzej radzimy sobie ze stresem i częściej odczuwamy zmęczenie oraz powoduje spadek energii. Szczególnie łatwo go utracić w okresach wzmożonego zapotrzebowania, np. kiedy intensywnie pracujemy lub uczymy się.

W koktajlach doskonale odnajdą się też bogate w przeciwutleniacze oraz witaminę C owoce jagodowe i cytrusy. Witamina C wpływa stymulująco na siły obronne organizmu, ale też poprawia przyswajalność żelaza niezbędnego dla zachowania prawidłowego poziomu energii. Jeśli zastanawiamy się nad przyrządzeniem koktajlu warzywnego, w szczególności warto do niego dodać szpinak – będący źródłem zarówno tryptofanu jak i żelaza, jarmuż – zaliczany do grona superfoods oraz awokado, które wzbogaci koktajl o cenne witaminy, minerały i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Jak poprawić sobie nastrój przekąskami? Oczywiście podgryzając orzechy i nasiona. Pestki dyni, nasiona słonecznika czy sezam, są bogate w cynk i świetnie sprawdzą się jako dodatek do sałatki, owsianki, a także podgryzania w wolnym czasie. Możemy obsypać nimi również własnoręcznie wypieczone pieczywo czy ciasteczka zbożowe. Orzechy oprócz nastroju wspomogą prawidłową pracę mózgu. Ponadto ostarczą nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witaminy E – wspierającej odnowę komórkową i nazywanej witaminą młodości.

Jak poprawić sobie samopoczucie – produkty pełnoziarniste i mięsa

Często rano nie chce nam się wstawać, a potem z niechęcią bierzemy się za wypełnianie obowiązków. Jak poprawić sobie samopoczucie już od wczesnych godzin rannych? Pomogą w tym płatki owsiane lub kanapki z razowego pieczywa. Organizm potrzebuje węglowodanów złożonych, by czerpać energię do działania. W przeciwieństwie do cukrów prostych pochodzących na przykład ze słodkiej drożdżówki, w tym przypadku wydziela się ona stopniowo i nie powoduje nagłych wahań poziomu glukozy we krwi. Produkty pełnoziarniste to również dobre źródło witamin z grupy B wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jak poprawić sobie samopoczucie w porze obiadowej? Przyrządź kaszę gryczaną bogatą w tiaminę, której niedobór może powodować nerwowość i zmęczenie. Dobrym pomysłem będzie również brązowy ryż zawierający kwas foliowy, którego może brakować np. kobietom stosującym antykoncepcję hormonalną. Znaczne ilości kwasu foliowego znajdziemy ponadto w ciecierzycy, natce pietruszki, jajkach, brokułach i sałacie. Dla przeciwdziałania stanom obniżenia nastroju bardzo ważna jest witamina B12. Ze względu na występowanie w produktach pochodzenia zwierzęcego może jej z kolei brakować osobom stosującym dietę wegetariańską i wegańską. Witamina B12 pełni funkcje ochronne, wspomaga produkcję czerwonych krwinek oraz zachodzące w organizmie procesy metaboliczne. A jak mięso wpływa na poprawę nastroju?

  • Wątróbka – jest znakomitym źródłem witaminy B12, tiaminy i żelaza, zawiera także cynk.
  • Drób – dostarcza tryptofanu i rewelacyjnie sprawdza się na diecie. Poprawia samopoczucie, jednocześnie zawierając dużo białka i niewiele kalorii.
  • Chude czerwone mięso – zawiera łatwo przyswajalne żelazo i dostarcza cynku. Warto jednak pamiętać, że tłuste, smażone lub po prostu spożywane w nadmiarze mięso czerwone może sprzyjać chorobom układu sercowo-naczyniowego i podwyższać ilość złego cholesterolu.

Przyprawy i zioła na poprawę nastroju

Jedzenie na dobry humor musi być dobrze doprawione. Pachnące świeżymi przyprawami dania do doskonałe w smaku i niezwykle aromatyczne sposoby na poprawę humoru. Jeszcze lepiej po doskonałym posiłku rozsiąść się w fotelu z rozgrzewającym ziołowym naparem w dłoni. Jakie zioła na poprawę nastroju wybrać?

  • Papryka chili – w odpowiedzi na pytanie: jak poprawić sobie nastrój wiele poradników wspomina o ostrych przyprawach. Wynika to z faktu, że zarówno chili, ale także ostra i słodka papryka zawierają kapsaicynę. To związek, na który układ nerwowy reaguje podobnie jak na zranienie ciała. To drobne oszustwo sprawia, że wydzielane zostają substancje, które normalnie zadziałałyby przeciwbólowo, tym razem jednak poprawiają nasze samopoczucie. Ostre przyprawy nie są jednak zalecane u osób cierpiących na chorobę wrzodową.
  • Dziurawiec – znajdziemy w nim hiperycynę, a także wiele innych związków korzystnie wpływających na układ nerwowy i cały organizm. Działanie dziurawca prowadzi do wzrostu stężenia serotoniny we krwi. W ten sposób stajemy się spokojniejsi, lepiej się czujemy, poprawie ulega nasza zdolność do koncentracji. Wyciągi z dziurawca wykorzystuje się nawet w leczeniu depresji.
  • Melisa, szyszki chmielu, kozłek lekarski – to zioła na poprawę nastroju po które warto sięgnąć, kiedy powodem obniżonego nastroju są problemy z zasypianiem, stres lub rozdrażnienie. Działają uspokajająco, pomagają pozbyć się uczucia niepokoju i rozładować negatywne napięcie będące skutkiem stresu.
  • Bazylia – pomaga się zrelaksować, łagodzi bóle głowy (nawet te migrenowe), pozytywnie wpływa na układ trawienny, działa przeciwdepresyjnie. Wyśmienicie łączy się z potrawami kuchni śródziemnomorskiej, makaronami, sałatkami czy zupą pomidorową. Nie wszyscy o tym wiedzą, ale rozdrobnione świeże liście bazylii można zalać gorącą wodą i spożyć w formie naparu.

W walce ze zdenerwowaniem oraz obniżonym samopoczuciem sprawdzą się także: szafran, rumianek, majeranek, lubczyk, pokrzywa, żeń-szeń. Warto jednak pamiętać, że niektóre zioła na poprawę nastroju mogą wchodzić w interakcje z przyjmowanymi lekami. Dlatego ich stosowanie warto skonsultować z lekarzem.

Mądre i zdrowe gotowanie to świetny sposób na to, jak poprawić humor w Blue Monday, a także wszystkie pozostałe dni roku. Zamiast więc smucić się i narzekać zastanów się na co masz ochotę i przygotuj coś pysznego ze wspomnianych składników.