Cholesterol

Cholesterol i lipidy (tłuszcze)

Lipidy (substancje tłuszczowe krwi) dzielimy na trójglicerydy, cholesterol i fosfolipidy.

Cholesterol i tłuszcze są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Tłuszcz jest źródłem energii i witamin. Poza tym chroni narządy wewnętrzne i utrzymuje odpowiednią temperaturę ciała. Cholesterol jest konieczny do budowy komórek, produkcji hormonów i kwasów żółciowych. Nasz organizm nie jest zależny od ilości cholesterolu dostarczanego wraz z pożywieniem, bowiem jest on wytwarzany prawie we wszystkich narządach wewnętrznych, szczególnie w wątrobie. Transport cholesterolu i tłuszczów odbywa się poprzez krew i różne substancje tłuszczowo-lipidowe. Jeżeli tkanki i substancje transportujące cholesterol, są już nim nasycone, wówczas cholesterol odkłada się na ściankach naczyń. To może prowadzić do ich zwapnienia i miażdżycy.

Znane są różne rodzaje cholesterolu:

a) LDL to tak zwany 'zły cholesterol', odkłada się on na ściankach naczyń i sprzyja ich zwapnieniu. Ścianki naczyń tracą elastyczność i zwężają się co utrudnia przepływ krwi. Praca ważnych organów wewnętrznych jest osłabiona. Szczególnie dotyczy to mózgu, serca i nóg. Nadmiar złego cholesterolu może w konsekwencji prowadzić do miażdżycy i jej powikłań, co między innymi wiąże się ze wzrostem ryzyka zawału serca oraz ryzyka udaru mózgu.

b) HDL to tak zwany dobry cholesterol, ponieważ może on odtransportować zły cholesterol z naczyń do wątroby, gdzie zostanie rozłożony. Dlatego wysoki poziom cholesterolu HDL zmniejsza ryzyko zwapnienia naczyń, a tym samym udaru mózgu i zawału serca.

Dopuszczalne wartości cholesterolu:

Dzisiaj dokonuje się pomiaru nie tylko cholesterolu całkowitego, ale również jego poszczególnych wartości (LDL oraz HDL) i trójglicerydów.

Ilość cholesterolu całkowitego nie powinna przekraczać 200mg/dl. Jeżeli wartości są wyższe niż 200 mg/dl, zaleca się zwiększoną uwagę i dodatkowe ustalenie pojedynczych jednostek. Stężenie HDL: powinno wynosić ok. 35 mg / dl (dla mężczyzn) i 45 mg / dl (dla kobiet). Poziom LDL nie powinien przekraczać135 mg / dl. a trójglicerydy nie powinny przekraczać wartości 200 mg / dl.
Podane wyżej wartości to tylko wartości orientacyjne. Ważne jest, aby dobrze ocenić indywidualne ryzyko powstania miażdżycy.

Ryzyko:

Czynnikami ryzyka zwapnienia naczyń są: wiek, płeć, choroby w rodzinie, nadciśnienie, palenie tytoniu, otyłość, cukrzyca, wysokie spożywanie tłuszczów i brak ruchu.

  • Wiek i płeć: u kobiet otłuszczenie żył postępuje wolniej niż u mężczyzn ze względu na dużą ilość dobrego cholesterolu, którą kobiety mają aż do menopauzy. Ponadto, hormony żeńskie działają ochronnie. Natomiast mężczyznom już od średniego wieku zaleca się ostrożność.
  • Choroby w rodzinie: Należy rozważyć, czy w rodzinie już występowały choroby naczyniowe, ponieważ wysoki poziom cholesterolu może być również dziedziczny.
  • Ciśnienie: wysokie ciśnienie tętnicze sprzyja rozwojowi miażdżycy. Ciśnienie krwi nie powinno przekraczać140: 90, chociaż160: 95 jest jeszcze graniczną wartością dopuszczalną. Wartości wyższe od tych stanowią już potencjalne zagrożenie.
  • Palenie: Palacze częściej chorują na choroby naczyniowe i doświadczają ich skutków niż osoby niepalące.
  • Brak ruchu: Regularny ruch i sport podwyższają wartości dobrego cholesterolu HDL. Osoby wysportowane mają lepsze stężenie lipidów we krwi!
  • Odżywianie: Nie należy spożywać dużej ilości tłuszczów. Polecane są tłuszcze roślinne (z wyjątkiem oleju kokosowego i oleju z ziaren palmowych), a przede wszystkim tłuszcze nienasycone, takie jak oleje roślinne, oleje rybne.

Odpowiednia dieta jest podstawą długiego i zdrowego życia. Aby utrzymać cholesterol na właściwym poziomie, zalecamy zastosować się do poniżej zamieszczonych wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania się. Kapsułki z olejem z ryb jako suplement diety, zalecane w przypadku osób, u których ryzyko zwapnienia naczyń jest wysokie, są powszechnie dostępne do zakupienia w aptekach. Nienasycone kwasy tłuszczowe można rozpoznać po tym, że pozostają one płynne w pokojowej temperaturze (np. olej kukurydziany, olej słonecznikowy). Należy uważać na utwardzone tłuszcze roślinne, takie jak margaryna, gdyż mogą one podnieść stężenie LDL ('złego cholesterolu'). Należy unikać nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Są one zawarte w maśle, tłuszczu wołowym i wieprzowym a także w tłuszczu mlecznym, poza tym w podrobach (wątroba, nerki, mózg) i w żółtkach jaj (zwłaszcza te ostatnie zawierają wysokie ilości cholesterolu). Tłuszcz nie powinien przekraczać zawartości 30% w naszym pożywieniu. Należy spożywać dużo tłuszczy roślinnych i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ważne jest spożywanie posiłków z dużą ilością błonnika, bowiem wydalanie cholesterolu jest tym większe im więcej błonnika i fibryny zawiera nasze pożywienie. Poza tym, należy ograniczyć spożywanie dużej ilości kalorii oraz cukru i alkoholu.

Dalsze kroki:

Na obniżenie cholesterolu można przyjmować preparaty zawierające karczochy, oleje rybne, czosnek, lecytynę czy beta-sitosterol, które są dostępne w aptece bez recepty. W oparciu o najnowsze badania, również witamina E zmniejsza prawdopodobnie ryzyko chorób naczyniowych i zawału serca. Kiedy stężenie cholesterolu jest podwyższone, należy niezwłocznie udać się do lekarza i wspólnie zastanowić się nad dalszymi krokami - wprowadzeniu zrównoważonej diety lub nawet rozpoczęciu leczenia farmakologicznego.

Więcej na temat jak dokonać samemu pomiaru cholesterolu znajdziecie Państwo tu.

Przejdź do kategorii: Układ krwionośny -> Cholesterol

Please wait Filtr został załadowany
zł 61,66
59,39*
PZN 00538567
  • Ochrona przed rozwojem miażdżycy
  • Zapobiega twardnieniu tętnic
  • Aktywne wsparcie układu sercowo-naczyniowego
  • Zawiera wyłącznie naturalne ekstrakty roślinne
dostępny,
ograniczona ilość
×
dostępny,
ograniczona ilość

Ten produkt zostanie dostarczony do zamówienia w ciągu 2-5 dni.

Całkowity czas realizacji zamówienia zależy od produktu z najdłuższym czasem dostępności.

Wysyłka gratis od 179 PLN
Bezpieczeństwo
Newsletter
Wysyłka w 24h
Korzyści