Ból głowy przy zmianie pogody

Osoby skarżące się na ból głowy często mówią, iż jest on związany ze zmianą pogody. Nawet Goethe powiedział, że "najmądrzejsze głowy cierpią najbardziej z powodu szkodliwego działania powietrza". Na uniwersytecie w Monachium przeprowadzono ankietę na grupie 1064 osób, na temat wpływu zmiany pogody na samopoczucie. Okazało się, że 54,5% respondentów widzi związek między stanem pogody a swoim zdrowiem, natomiast 61% ankietowanych wymieniło ból głowy i migrenę jako główne objawy spowodowane panującą aurą (zmiana pogody wpływa również na odczuwalne zmęczenie wg 47% respondentów oraz na bezsenność - 46% respondentów).

Od dawna nauka jest coraz bardziej zainteresowana fenomenem zmian samopoczucia związanych ze zmianą pogody. Biometeorolodzy sądzą, że jest to mechanizm obronny, który już od dawna ostrzegał ludzi i zwierzęta przed zmianą pogody. Wyróżniają oni trzy rodzaje interakcji pomiędzy aurą panującą na zewnątrz a człowiekiem.

  1. Reakcja na zmianę pogody:
    Reakcję organizmu na bodźce środowiskowe określa się jako reakcję na zmiany pogody. Chodzi tu o naturalną reakcję organizmu, na przykład na wysokie i niskie temperatury.

  2. Wrażliwość na zmianę pogody (meteopatia):
    Osoby reagujące nadwrażliwie na zmianę pogody, uważane są za meteopatów. Typowymi reakcjami organizmu na zmieniające się warunki atmosferyczne są bóle głowy i stawów, a także zmęczenie i trudności z koncentracją.

  3. Nadwrażliwość na zmianę pogody:
    Nadwrażliwość na zmianę pogody ma przede wszystkim podłoże czysto chorobowe. Osoby takie czują przy zmianie pogody ból głowy, blizn czy ból amputowanych części ciała (tzw. bóle fantomowe).

Osłabiony organizm, który nie jest w stanie poradzić sobie ze zmianami atmosferycznymi, odczuwa wszelkie związane z tym dolegliwości bardzo dotkliwie.

Wpływ pogody na częstotliwość występowania bólu głowy jest udowodniona również empirycznie, jednak wielu naukowców ma co do tego nadal wątpliwości. Nie jest na przykład jasne, w jaki sposób dokładnie pogoda wpływa na ból głowy. Ponadto, nie jest łatwo rozróżnić przyczyny podawane przez osoby dotknięte takimi dolegliwościami a rzeczywistymi powodami bólu głowy. To by znaczyło, że pomimo tego, iż wielu ludzi wierzy w to, że pogoda jest winna ich dolegliwościom, nie ma tak na prawdę na to dowodów naukowych. I nawet jeśli to pogoda jest przyczyną bólu głowy, to tak na prawdę istnieje wiele czynników, które są za to odpowiedzialne. Niektóre osoby są wrażliwe na promieniowanie elektromagnetyczne, inne na ciśnienie atmosferyczne lub też na poziom ozonu w powietrzu. Faktem jest, że pogoda wywiera na nas wpływ, my natomiast nie mamy żadnego wpływu na nią. Za to możemy szybko i skuteczne zapobiec bólom głowy, bez względu na przyczynę ich powstania.

Kofeina – naturalnie przyspiesza działanie środków przeciwbólowych

Kofeina (Coffeinum) jest jednym z najstarszych, najbardziej efektywnych i najlepiej tolerowanych środków pobudzających. Występuje głównie w kawie i herbacie, a także w południowoamerykańskiej roślinie guarana. Poza tym, jest zawarta w wielu napojach bezalkoholowych i energetyzujących. Od zarania dziejów kofeina jest niezwykle popularna ze względu na swoje stymulujące działanie. Tak na przykład, francuski pisarz i filozof Voltaire wypijał pracując nad swoimi dziełami dziennie prawdopodobnie około 50 filiżanek kawy. Goethe z kolei, poprosił niemieckiego chemika Friedlieb Ferdinand Runge o zbadanie ziarenek kawy w celu znalezienia w nich czynnej substancji. W 1820 roku po raz pierwszy udało się mu wyodrębnić z nich kofeinę. Natomiast dopiero w roku 1895, laureatowi Nagrody Nobla w dziedzinie chemii, Emilowi Fischer, udało się po raz pierwszy sztucznie wyprodukować kofeinę.

Kofeina jest najczęściej spożywaną farmakologiczną substancją czynną na świecie. Pobudza układ nerwowy i przyspiesza akcję serca, metabolizm i oddychanie. Ponadto, kofeina zwiększa koncentrację i eliminuje zmęczenie. Molekuł kofeiny ma podobną strukturę do zawartej w naszym organizmie adenozyny, jednak ma zupełnie inne działanie. Adenozyna hamuje wydajność naszego organizmu, zakłócając funkcjonowanie komórek nerwowych przy przekazie informacji. Organizm jest więc zmuszony do odpoczynku i relaksu. Kofeina natomiast nie hamuje pracy komórek nerwowych. Zajmuje co prawda miejsce adenozyny na wypustkach nerwowych, nie stanowi jednak przeszkody w prawidłowym przekazywaniu informacji. Kofeina może więc zapobiec spadkowi wydajności - a z drugiej strony, zapobiec senności.

Kofeina odgrywa szczególną rolę w leczeniu bólu głowy - ma działanie łagodzące (przeciwbólowe). Rozszerza zwężone naczynia krwionośne w mózgu oraz zmniejsza ciśnienie wewnątrz czaszkowe. Badania kliniczne wykazały, że kofeina przyspiesza i wzmacnia działanie przeciwbólowe o 30-70% jeżeli jest przyjmowana w połączeniu z paracetamolem czy innymi tego typu środkami. W związku z tym, zawartość paracetamolu lub kwasu acetylosalicylowego (ASS) w tabletce może być zredukowana, dzięki czemu można ograniczyć niepożądane działanie tego typu leków.

Test: Ból głowy czy migrena?

Rozróżnienie migreny od napięciowego bólu głowy nie jest łatwe nawet dla ekspertów z tej dziedziny - w obu rodzajach bólu głowy występuje bowiem wiele podobnych objawów. Z drugiej strony, istnieją również pewne wyraźne różnice. Jeżeli nie jesteś pewien/na czy masz napięciowy ból głowy czy migrenę, zrób poniższy test, wybierając z każdej pary (1,2) zdanie, które bardziej do Ciebie pasuje:

  1. Boli nie głowa głównie z jednej strony
  2. Boli mnie głowa po obu stronach
  1. Ból jest pulsująco uderzający
  2. Ból jest tępo uciskający i ciągnący
  1. Ból pogarsza się przy ruchu
  2. Ból nie ulega zmianie przy ruchu
  1. Jestem wrażliwy na światło i hałas
  2. Nie jestem raczej wrażliwy na światło i hałas
  1. Cierpię na mocne nudności i wymioty
  2. Cierpię najwyżej na lekkie nudności i nie mam wymiotów
  1. Mojemu bólowi głowy towarzyszą zaburzenia wzroku
  2. Mojemu bólowi głowy nie towarzyszą zaburzenia wzroku

Rozwiązanie

  1. Przeważająca ilość odpowiedzi z numerem (1) może oznaczać, że cierpisz na migrenę. Im więcej odpowiedzi z tą cyfrą, tym większe jest prawdopodobieństwo, że masz tego rodzaju bóle głowy. W tym przypadku należy skonsultować się z lekarzem, który może zalecić Ci odpowiednie leczenie. Ponadto, przy migrenie mogą pomóc leki zawierające inteligentne połączenie składników aktywnych kwasu acetylosalicylowego, paracetamolu i kofeiny.

  2. Przewaga odpowiedzi z numerem (2), wskazuje na napięciowy ból głowy. Jeśli bóle te występują sporadycznie, można bez przeszkód sięgnąć po wyżej wymienione rodzaje leków, ze względu na szybkość ich działania i dobre tolerowanie* przez organizm.

* w porównaniu do preparatów zawierających jeden składnik np.kwas acetylosalicylowy czy paracetamol

Techniki masażu głowy

Siedzisz w biurze i czujesz nagły, lekki, ciągnący ból w karku? Jesteś w drodze i nagle zaczynasz odczuwać nasilający się ból głowy? Właśnie z takimi, lżejszymi napięciowymi bólami można sobie skutecznie poradzić dzięki specjalnym masażom, które zajmują zaledwie parę minut.

Ćwiczenie 1: Połóż rękę na przeciwległym ramieniu a następnie dotknij opuszkami palców mięśnia łopatki, który jest najprawdopodobniej twardy i ma wyczuwalne palcami charakterystyczne wypustki (podobne do małych guziczków). Wybierz jeden z ‘guziczków’ i naciskaj na niego przez około 1 minutę środkowym palcem tak mocno, aż poczujesz ból, przechylając przy tym głowę do prawego i lewego ramienia na zmianę.

Ćwiczenie 2: Połóż palce: wskazujący i środkowy obu rąk, po lewej i po prawej stronie na karku w taki sposób, aby były one blisko czaszki, ale nadal w obrębi mięśni. Następnie małymi, kolistymi ruchami wykonuj powoli masaż od zewnątrz do wewnątrz, wzdłuż podstawy czaszki. Kiedy palce się spotkają, zmień kierunek masażu - wzdłuż szyi na dół. Powtarzaj te ruchy cztery razy.

Ćwiczenie 3: Wesprzyj łokcie na stole. Opuszkami palca środkowego dotknij punktu poniżej brwi, w pobliżu kości nosowej. To miejsce jest bardzo wrażliwe na ból. Kolistymi ruchami wywieraj na to miejsce średni nacisk i zamknij przy tym oczy na dwie minuty.

Ćwiczenie 4: Połóż palce: wskazujący i środkowy obu rąk na skroniach i wykonuj nimi powolne, okrężne ruchy, delikatnie, nie wywierając zbytniego nacisku. Po kilku sekundach odczujesz wyraźne rozluźnienie. Na to ćwiczenie wystarczy przeznaczyć około pół minuty.

Tu znajdziecie Państwo więcej na temat apteczki domowej.

Przejdź do kategorii: ból -> ból głowy

0 Wyniki |
Filtr
Sortuj według:  
Please wait Filtr został załadowany
Kup na raty
Sprawdź opinie
Zabezpiecz zakupy
Bezpieczeństwo
Newsletter
Wysyłka w 24h
Korzyści