nawodnienie organizmu

Ludzki organizm składa się w około 60% z wody. Jej obecność jest niezbędna do życia i przynosi mnóstwo korzyści zdrowotnych, ale czy pomaga w odchudzaniu? Jaką wodę warto pić na diecie – gazowaną czy niegazowaną? Czy woda z cytryną odchudza? Dowiedz się więcej o wodzie w kontekście odchudzania.

Nawodnienie organizmu – ile wody należy pić?

Odpowiednie nawodnienie organizmu ma znaczenie zarówno w kontekście odchudzania jak i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Człowiek jest w stanie przetrwać bez wody zaledwie kilka dni, ponieważ pełni ona wiele bardzo istotnych funkcji:

  • umożliwia zachodzenie reakcji chemicznych niezbędnych do życia
  • wspomaga pracę wątroby oraz oczyszczanie organizmu z toksyn
  • umożliwia naturalną termoregulację i utrzymanie temperatury ciała na stałym poziomie
  • wspomaga trawienie, ułatwia przesuwanie się treści pokarmowych
  • przyspiesza metabolizm
  • zmniejsza zmęczenie mięśni podczas ćwiczeń
  • ułatwia regenerację po treningu.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, że picie wody odchudza, ale jej zbyt mała ilość z pewnością może utrudniać utratę kilogramów. Specjaliści zalecają picie około 30 ml wody na każdy kilogram ciała, co u osoby ważącej około 60 kg daje około 1,8 l. Warto jednak pamiętać, że organizm traci wodę zarówno w procesach trawienia jak i oddychania, ubywa jej także wraz z potem. Zwiększone zapotrzebowanie na wodę występuje m.in. w związku z:

  • wysoką temperaturą na zewnątrz
  • intensywnym wysiłkiem fizycznym
  • przebywaniem na dużych wysokościach
  • spożywanie dużej ilości białka
  • gorączką lub biegunką
  • w trakcie ciąży i karmienia piersią.

Warto więc nie tylko dostosowywać się do wskazówek na temat rekomendowanych ilości wody, ale także bacznie obserwować swój organizm. Jednym z objawów spożywania zbyt małej ilości wody może być zmina koloru moczu z jasnej, słomkowej na ciemną. Wodę należy pić, nie czekając na pojawienie się uczucia pragnienia, którego obecność jest już sygnałem, że wody brakuje w organizmie.

Woda gazowana na odchudzanie

Czysta woda ma 0 kalorii. To bez wątpienia doskonała alternatywa dla słodzonych napojów czy soków. Ale nie każdy lubi jej smak. Woda nasycona dwutlenkiem węgla i wypełniona charakterystycznymi bąbelkami dla wielu osób znacznie zyskuje na atrakcyjności. Jeśli woda gazowa będzie w stanie nakłonić nas do rezygnacji ze słodkich napojów, to z pewnością w kontekście odchudzania będzie to jej ogromny atut. Woda gazowana na odchudzanie może wpływać korzystnie, także dzięki wywoływaniu uczucia sytości. Nasycona dwutlenkiem węgla szybciej zapełnia żołądek. To trik, którym można posłużyć się na przykład, żeby powstrzymać chęć podjadania między posiłkami czy zachciankę na jakąś niezdrową przekaskę. Woda średnio- i wysokozmineralizowana pomoże również zapobiegać niedoborom pierwiastków takich jak magnez czy wapń, które często towarzyszą diecie z obniżoną ilością kalorii. Warto jednak pamiętać, że woda gazowana na odchudzanie nie sprawdzi się u osób cierpiących na niestrawność czy np. wrzody żołądka, ponieważ może podrażniać jego błonę śluzową oraz powodować wzdęcia. Woda gazowana nie jest także wskazana dla osób zmagających się z przeziębieniem czy bólem gardła.

Czy woda z cytryną odchudza?

Woda z cytryną na odchudzanie stosowana jest na czczo. Wiele osób przygotowuje ją na ciepło, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby wypić również zimną wodę. Jej działanie przyspiesza metabolizm i pozwala zjeść mniejsze pierwsze śniadanie, ponieważ szybciej poczujemy się pełni. Dlatego więc zamiast zastanawiać się czy woda z cytryną odchudza, lepiej na własnej skórze przetestować jej działanie. Oczywiście samo stosowanie takiego napoju o poranku nie doprowadzi do spadku wagi, ale może ułatwić stosowanie zdrowej diety i przyspieszyć jej działanie. Co więcej, woda z cytryną przynosi również wiele innych korzyści dla zdrowia. Pomaga uzupełnić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Korzystnie wpływa na skórę, pozwalając wyrównać jej koloryt i działając odmładzająco. Łagodzi problemy z zaparciami, wspiera rozpuszczanie kamieni nerkowych, a także walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu.

Smakowa woda a odchudzanie

Gdy przez długi czas pijemy wyłącznie wodę, kuszące wydają się możliwości sięgnięcia po inne napoje pozbawione kalorii lub wody smakowe o ich obniżonej zawartości. Warto jednak pamiętać, że tego typu zamienniki wzbogacone są najczęściej różnego rodzaju naturalnymi aromatami, cukrem lub sztucznymi słodzikami. Zamiast wody smakowej kupionej w sklepiej najbezpieczniej będzie samodzielnie przygotować ją w domowym zaciszu. Z wodą można połączyć świeże lub mrożone owoce, np. maliny czy truskawki. Orzeźwiający smak zapewni mięta, której liście należy delikatnie rozgnieść przed włożeniem do dzbanka, aby w pełni uwolnić ich aromat. Woda doskonale smakuje także w połączeniu z plastrami ogórka i limonką. Przed podaniem tego typu mikstury dzbanek z wodą i dodanymi składnikami warto schłodzić w lodówce przez około 2 godziny.