jak przestać jeść słodycze

Ochota na słodycze to jedna z najtrudniejszych do pokonania pokus, które podczas odchudzania utrudniają gubienie kilogramów. Co więcej, słodkie przekąski w krótkim czasie potrafią dodać kilka centymetrów w pasie. Nadchodzące lato jeszcze bardziej zachęca, aby rozpocząć walkę z zachciankami. A zatem, jak przestać jeść słodycze?

Ochota na słodycze a nieprawidłowa dieta

Dobrze skomponowana dieta to podstawa odchudzania, ale też najlepszy sposób, aby ograniczyć codzienne jedzenie słodyczy. Ochota na słodkie może być spowodowana wahaniami poziomu cukru we krwi. By je powstrzymać posiłki powinny być spożywane regularnie. Specjaliści rekomendują jedzenie 4-5 posiłków dziennie.
Słodki batonik czy drożdżówka zjedzone w ciągu dnia powodują, że we krwi gwałtownie wzrasta poziom glukozy, który następnie nagle maleje. W efekcie tworzy się pewnego rodzaju błędne koło. W niedługim czasie po zjedzeniu batonika odczuwamy ochotę na kolejny. Aby temu zapobiec, należy opierać codzienną dietę na pełnowartościowych posiłkach. W ustabilizowaniu poziomu glukozy we krwi pomaga duża podaż białka, zawartego m.in. w mięsie drobiowym, jajkach, mleku, kefirach, serach czy rybach. Wiele osób podczas diety stara się ograniczać ilość tłuszczu do minimum. To błąd. Zdrowe kwasy tłuszczowe obecne na przykład w oliwie z oliwek, awokado czy orzechach są niezbędne. Pozytywnie wpływają m.in. na pracę serca i mózgu oraz pomagają utrzymać właściwy poziom cholesterolu. Należy pamiętać, że organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć składników odżywczych zawartych w tłuszczach, dlatego należy je dostarczać razem z  pożywieniem.
Ochota na słodycze, podobnie jak napady wilczego głodu, może być powodowana stosowaniem diety o zbyt małej kaloryczności. Rekomenduje się, aby podczas odchudzania od swojego dziennego CPM (wskaźnik całkowitej przemiany materii) odjąć od około 300 do 500 kalorii. Stosowanie takiej diety zapobiega też efektowi jo-jo.

Jak przestać jeść słodycze. Jedzenie słodyczy z nudów

Nuda to jedna z najpowszechniejszych przyczyn podjadania. W takiej sytuacji najłatwiej zabić czas, podgryzając czekoladę lub oglądając ulubiony serial w towarzystwie sernika. Na jedzenie słodyczy z nudów najlepiej pomaga planowanie – zarówno swojego menu jak i aktywności w czasie wolnym. Dobrym pomysłem jest też powstrzymanie się od trzymania zapasu słodkości w domu. Jeśli już musimy je mieć, najlepiej ukryć łakocie w szafce. Nie każdy potrafi wykazać się silną wolą widząc talerz ze słodkościami stojący na stole. Dobrym pomysłem jest też po prostu kupowanie słodyczy i czekolad w mniejszych opakowaniach.

Ochota na słodkie a zajadanie smutków

Do ograniczania słodyczy można podejść również od bardziej psychologicznej strony. Słodki batonik to najprostszy sposób, żeby podarować sobie odrobinę szczęścia, które niestety ma bardzo złudny charakter. Słodycze pobudzają wydzielanie serotoniny – neuroprzekaźnika, którego wysokie stężenie poprawia samopoczucie. Chęć sięgania po słodkie może mieć również podłoże w nawykach ukształtowanych jeszcze w okresie dzieciństwa. Rodzice często dają swoim pociechom coś słodkiego, aby poprawić im humor lub traktują słodycze jako nagrodę za dobre oceny czy inne osiągnięcia. Taki mechanizm zostaje później przeniesiony w dorosłe życie. Przeanalizuj, w jakich sytuacjach nachodzi Cię ochota na słodycze i  spróbuj zaspokoić swoje potrzeby w inny sposób. Na poprawę humoru może pomóc rozmowa z bliską osobą, taniec, jazda na rowerze lub spacer. Zamiast porcji lodów czy ciasta w ramach nagrody lepiej kupić sobie ładną drobnostkę  lub przygotować aromatyczną kąpiel w wannie. Warto obserwować swoje reakcje i próbować w sposób świadomy kształtować praktykowane schematy zachowań.

Apetyt na słodkie z braku czasu?

Są osoby, które sięganie po słodycze tłumaczą brakiem czasu. Taka sytuacja może mieć miejsce na przykład podczas pracy w trybie home office. Mogłoby się wydawać, że pracując z domu z łatwością przygotujemy zdrową przekąskę w trakcie godzin pracy. Nierzadko zdarza się jednak tak, że nagle spada na nas projekt, który trzeba pilnie przygotować, a tymczasem odczuwamy nagły odpływ energii lub po prostu głód. W takiej sytuacji trudno odmówić sobie batonika. Aby uniknąć takich pokus, warto zawsze w zasięgu ręki mieć jakąś zdrową przekąskę czy przygotowany dzień wcześniej posiłek. Dobrą alternatywą dla zabieganych są także koktajle odchudzające, których przygotowanie zajmuje zaledwie kilka minut. Na rynku dostępne są różne rodzaje tego typu napojów. Koktajle odchudzające o przyjemnym smaku wanilii czy czekolady pomogą zaspokoić ochotę na słodycze, jednocześnie dostarczając organizmowi całą gamę witamin i mikroelementów. Bogate w wapń i magnez napoje o pozytywnym wpływie na układ nerwowy sprawdzą się także w stresujących okolicznościach. Koktajle białkowe dedykowane są osobom, które intensywnie trenują. Wysoka podaż białka wspomaga utratę kilogramów, jednocześnie przeciwdziałając rozpadowi mięśni. W sprzedaży dostępne są także koktajle zastępujące posiłek. Stanowią one pełnowartościowy zamiennik dla śniadania czy kolacji, który zdecydowanie sprawdzi się w przypadku braku czasu. Taki koktajl z pewnością będzie też lepszym wyborem niż żywność typu fast food czy jedzenie słodyczy.

Jak ograniczyć słodycze? Rób to stopniowo

Przechodząc na dietę, często zadajemy sobie pytanie: jak przestać jeść słodycze? Ale restrykcyjne rozwiązania nie zawsze są skuteczne. Są osoby, które z dnia na dzień potrafią zerwać wszelkie kontakty z czekoladowymi łakociami czy słodkimi wypiekami. Jednak dla zdecydowanej większości całkowite wykreślenie słodyczy z codziennego menu jest ogromnym wyrzeczeniem. Próba wprowadzenia go w życie skutkuje obniżonym nastrojem, drażliwością i często kończy się tym, że po kilku dniach dosłownie rzucamy się na słodkie, zjadając całą czekoladę naraz. W takich sytuacjach lepiej zmieniać swoje nawyki stopniowo. Najłatwiej wyeliminować z diety słodkie napoje, zastępując je np. orzeźwiającą lemoniadą na bazie wody mineralnej, mięty i cytryny. Warto też zrezygnować ze słodzenia kawy czy herbaty. Na początek słodycze można jeść w niewielkiej ilości codziennie (np. kilka kostek czekolady) lub spróbować sięgać po nie co drugi dzień. Z czasem warto ograniczyć jedzenie słodyczy do weekendów. I tak stopniowo podnosić sobie poprzeczkę.

Co zamiast słodyczy?

Aby zmniejszyć ochotę na niezdrowe i wysokoprzetworzone produkty, warto wprowadzić do codziennego menu przekąski, które zapewnią nam chwilę przyjemności pełną słodkiego smaku, a jednocześnie nie będą miały zgubnego wpływu na zdrowie i stosowaną dietę. Co zamiast słodyczy sprawdzi się w codziennym menu?

Słodkie śniadanie

Aby uniknąć podjadania słodyczy między posiłkami, warto postawić na jeden słodki posiłek, który już od samego rana doda energii i poprawi nasze samopoczucie. W tej roli doskonale sprawdzi się owsianka. Płatki owsiane są bogate w węglowodany złożone i nienasycone kwasy tłuszczowe, pełne błonnika, witamin i mikrolelementów takich jak magnez, potas, żelazo, cynk czy wapń. W kontekście odchudzania, zaletą owsianki jest powolny sposób uwalniania energii, dzięki któremu owsianka zapewnia uczucie sytości. Owsianka na śniadanie przyspiesza także metabolizm i ułatwia trawienie. Owsiankę można przygotować na bazie mleka (także mleka roślinnego) lub wody. Ugotowaną na gęstą papkę owsiankę można połączyć np. z jogurtem naturalnym. Doskonałym dodatkiem do owsianki są świeże lub mrożone owoce, pestki nasion i orzechy oraz bogate w omega-3 nasiona chia.

Co zamiast słodyczy – jogurt naturalny z owocami

Owoce dostarczają organizmowi witamin i mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Doskonały wybór na diecie stanowią niskokaloryczne owoce takie jak brzoskwinie, truskawki, maliny, arbuzy, jabłka czy bogate w przeciwutleniacze jagody. Pomarańcze są nieco bardziej kaloryczne, ale za to bogate w witaminę C i zachowujące niski indeks glikemiczny. Kontrowersyjnym owocem wydają się być banany, bo zawierają aż około 27 g węglowodanów. Są jednak bogate w potas oraz magnez i będą doskonałym wyborem po treningu, wspomagając regenerację mięśni. Owoce z jogurtem naturalnym to doskonały przepis na pyszną i niskokaloryczną przekąskę. To także świetna alternatywa dla słodkich jogurtów dostępnych w sklepach. Aby deser prezentował się efektownie jogurt i owoce można układać warstwami. W naturalny sposób osłodzi go miód, a w roli dekoracji lub dodatku doskonale sprawdzi się także domowa granola.

Jedzenie słodyczy – o czym pamiętać, jeśli już po nie sięgamy?

– Ochotę na słodkie najlepiej zaspokoić w pierwszej połowie dnia. Wtedy mamy jeszcze sporo czasu, aby spalić dodatkowe kalorie.
– Jeśli pijemy dużo kawy, najlepszym słodkim wyborem będzie czekolada, która wyrówna w organizmie poziom magnezu. Zdrowsza jest gorzka czekolada, należy jednak pamiętać, że wartość energetyczna czekolady mlecznej i gorzkiej jest zbliżona. Dzieli je różnica zaledwie około 50 kalorii przy 100g.
– Jedzenie słodyczy warto celebrować. Kiedy w międzyczasie sprzątamy lub przeglądamy media społecznościowe, łatwo przegapić zjedzenie batona. Starając się jeść słodycze jak najrzadziej, warto powoli i z namysłem delektować się każdą słodką przekąską.
– W zastępstwie słodyczy można sięgać po orzechy – są wysokokaloryczne, ale dzięki zawartości zdrowych kwasów tłuszczowych, ułatwiają gubienie kilogramów. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością. Na bazie orzechów, owoców suszonych, miodu i płatków owsianych przygotować można różnego rodzaju fit batoniki czy zdrowe ciasteczka owsiane.

Ochota na słodycze niektórym osobom potrafi towarzyszyć nawet codziennie. Walka z pokusami nie jest prosta i w wielu przypadkach można ją porównać do pokonywania nałogów takich jak picie kawy czy palenie papierosów. Nadmiar słodyczy to jednak niemal pewny przyrost kilogramów. Co więcej, cukier zwiększa ryzyko cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, przyczynia się do rozwoju próchnicy. Warto więc dokładać wszelkich starań, aby powstrzymać zachcianki i ograniczyć jedzenie słodyczy na co dzień.