Jak skutecznie się uczyć

Nauka nie zawsze jest przyjemna. Aby otrzymać wpis do indeksu czy dyplom ukończenia klasy nierzadko trzeba opanować naprawdę szeroki zakres materiału. Okres majowo-czerwcowy należy do najintensywniejszych w roku. Co zrobić, żeby wesprzeć organizm w tym wymagającym czasie? Czy warto łykać tabletki na koncentrację? Jak skutecznie się uczyć?

Przygotuj się!

Wielogodzinna nauka to spory wysiłek dla mózgu, który powinien być wypoczęty i gotowy do pracy. Nauka z pewnością przyniesie lepsze efekty, jeśli w dniu poprzednim położysz się wcześniej spać i zapewnisz sobie minimum 6 godzin snu. Prawidłowe funkcjonowanie mózgu zapewnią także pełnowartościowe posiłki oraz dbałość o prawidłowe nawodnienie organizmu. Przygotować warto nie tylko swój organizm, ale także miejsce do nauki. Dodatkowe oświetlenie w postaci lampy biurkowej należy umieścić z lewej strony – w przypadku osób praworęcznych i prawej – dla osób leworęcznych. Fotel powinien zapewniać ergonomiczne podparcie dolnej części kręgosłupa, dobrze jeśli będzie wyposażony też w system regulacji wysokości siedziska oraz podłokietniki. W ten sposób nawet przez kilka godzin można uczyć się bez uczucia dyskomfortu czy dolegliwości bólowych. Co więcej, taka pozycja ułatwi także skupienie się. Leżenie na łóżku czy inne pozycje, w których zwykle odpoczywamy, będą kojarzyć się z przyjemnym odpoczynkiem, a tym samym nie pomogą w skoncentrowaniu się na konkretnym zadaniu.

Jak skutecznie się uczyć? Odsuń od siebie rozpraszacze

Telewizor, komputer, telefon nazywane są często złodziejami czasu, ponieważ potrafią szybko przykuć uwagę i odciągnąć człowieka od innych czynności nawet na kilka godzin. Podczas nauki ich obecność wcale nie pomaga, a wręcz przeciwnie utrudnia, skupienie się na wykonywanej pracy. Nauka rzadko należy do grona ulubionych zajęć, dlatego z wielką ochotą przerywamy ją dla innych czynności. Najlepiej więc uczyć się w pomieszczeniach, w których nie ma telewizora, komputera czy PlayStation. Jednym z najgroźniejszych pochłaniaczy czasu są też media społecznościowe. Zamiast przeglądać zdjęcia na Instagramie czy prowadzić rozmowy przez Messengera, lepiej po prostu wyłączyć telefon albo przynajmniej wyciszyć w nim wszystkie powiadomienia.

Jak poprawić koncentrację? Rób sobie przerwy

Podczas nauki nikt nam nie każe odpoczywać, ale zdecydowanie warto to zrobić. Czasem sprawa jest na tyle pilna, że nie chcemy poświęcać 10 czy 15 minut na kolejną przerwę, która jak może nam się wydawać niczego nie zmieni. Tymczasem już kilkanaście minut odpoczynku potrafi wspaniale ożywić i wpłynąć na poprawę koncentracji. Trudno utrzymać skupienie, kiedy przez dłuższy czas zajmujemy się tą samą czynnością. Chwila przerwy pozwala odzyskać siły i podejść do zadania z podobnym zaangażowaniem jak na początku. Przerwa stanie się jeszcze bardziej skuteczna, jeśli w jej trakcie postanowisz trochę się poruszać.

Ucz się systematycznie

Sezon egzaminów zazwyczaj oznacza kumulację wielu testów z różnych dziedzin, które trzeba zdać w niewielkich odstępach czasowych. W takich sytuacjach zdecydowaną przewagę mają osoby, które regularnie zaglądały do książek. O wiele trudniej jednorazowo opanować duży zakres materiału niż stopniowo zapamiętywać jego niewielką część. Jeśli już staniesz przed takim zadaniem, postaraj się jedną dużą partię materiału podzielić na mniejsze rozdziały czy tematy. Określ konkretny cel, jaki chcesz uzyskać i zakres czasu, w którym go osiągniesz. W ten sposób nauka stanie się efektywniejsza, a Tobie łatwiej będzie określić, na jakim etapie realizacji zadania jesteś i ile czasu potrzebujesz, aby opanować materiał do końca.

Poprawa koncentracji – kawa, herbata, a może napój energetyczny?

Nie ma nic złego w piciu kawy, oczywiście jeśli mówimy o rozsądnych ilościach. Jedna lub dwie filiżanki kawy dziennie to optymalna ilość. Warto również pamiętać, aby nie wypijać kawy na czczo – może to prowadzić do zgagi i podrażniać przewód pokarmowy. Picie kawy wypłukuje także magnez, dobrym połączeniem w trakcie nauki będzie więc zjedzenie do niej kilku kostek gorzkiej czekolady. Napoje energetyczne nie są najzdrowszym wyborem. Duża zawartość cukru powoduje, że są wysokokaloryczne, co więcej zawierają sztuczne barwniki i konserwanty. Ich zaletą jest natomiast wyraźnie odczuwalny zastrzyk energii, który trwa przez około 2-3 godziny. Warto jednak pamiętać, że po tym czasie odczujemy nagły spadek mocy. Jeśli nie potrafimy całkowicie zrezygnować z korzystania z napojów energetycznych, warto traktować je wyłącznie jako pomoc w awaryjnych sytuacjach. Nie wszyscy o tym wiedzą, ale efekt pobudzenia można uzyskać także dzięki zielonej herbacie. Najlepiej wybierać tą liściastą. Teina nie działa tak intensywnie jak kofeina, ale za to pozwala uzyskać długotrwałe efekty. Zielona herbata jest też korzystna dla zdrowia: usprawnia przemianę materii, zawiera przeciwutleniacze, które neutralizują działanie wolnych rodników, zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Aby uzyskać efekt pobudzenia, należy pamiętać, aby nie parzyć jej zbyt długo, gdyż nabierze właściwości relaksujących.

Dieta na lepsze myślenie

Podczas nauki, komórki nerwowe przekazują oraz odbierają setki i tysiące sygnałów, co jest możliwe dzięki działaniu substancji zwanych neuroprzekaźnikami. Aby w mózgu mogło dojść do określonych procesów i reakcji, organizm potrzebuje odpowiedniej podaży wody, podstawowych składników odżywczych, witamin i minerałów. Zasady diety ucznia czy studenta zawierają wszystkie ogólne reguły zdrowego żywienia. Należy jeść regularnie, 4-5 posiłków dziennie, a przede wszystkim nie zapominać o śniadaniu. Ponad połowa energii dostarczanej każdego dnia powinna pochodzić z węglowodanów. Nie mówimy tu jednak o węglowodanach prostych zawartych w słodkich batonach czy drożdżówkach, ale węglowodanach złożonych, które znajdziemy np. w razowym pieczywie, razowych makaronach czy kaszach. W posiłkach nie może zabraknąć także białka (m.in. drób, jajka, tuńczyk, mleko, sery) oraz zdrowych tłuszczy zawartych m.in. w oliwie z oliwek czy rybach. Dla pracy mózgu ogromnie ważne są też mikro- i makroelementy, a w szczególności magnez, żelazo czy lecytyna. Tych składników można dostarczyć organizmowi, wprowadzając do swojego menu smaczne przekąski (niektóre z nich zjeść można także na śniadanie):

  • orzechy (m.in. orzeszki ziemne i pistacje)
  • słonecznik
  • kanapki z żytniego pieczywa z jajkiem i awokado
  • czekolada
  • owsianka z nasionami chia
  • smoothie ze szpinakiem, bananem i jabłkiem
  • kakao
  • śledzie
  • seler naciowy z humusem.

Suplementy diety – tabletki na koncentrację

W okresach wzmożonego zapotrzebowania dostarczanie organizmowi składników odżywczych z pożywienia może okazać się niewystarczające. Aby wzmocnić swoją kondycję umysłową, a jednocześnie zmniejszyć uczucie zmęczenia, warto sięgnąć po suplementy na pamięć takie jak np. Pamięć i koncentracja od Kneipp. Poprawa koncentracji jest możliwa także dzięki preparatom działającym na organizm kompleksowo, jak np. Abtei żeń-szeń. Unikalne substancje zawarte w korzeniu żeń-szenia sprawiają, że komórki ciała są lepiej dotlenione, a w konsekwencji odczuwamy przypływ sił witalnych. Nie tylko poprawia się nasze samopoczucie, ale też możemy intensywniej pracować i uczyć się. Tabletki na koncentrację marki Abtei zawierają ponadto witaminy z grupy B, witaminę C i kwasy: foliowy oraz pantotenowy. Osoby, którym w czasie egzaminów dokucza silny stres, mogą wybrać sumplementy na pamięć wzbogacone zawartością witamin B1, B2 i B6 wspomagających pracę układu nerwowego jak np. Doppelherz antystres. Kofeina i tauryna to substancje, które stawiają na nogi i dodają energii zawsze, kiedy akurat jest potrzebna. Doppelherz Energie-Start Direct dostępny jest  w wygodnej formule niewymagającej popijania. Zawsze przy sobie można mieć też pastylki do ssania Airmenbeans – z kawą i guaraną.

Suplementy na pamięć wymagają regularnego stosowania. Aby kuracja mogła przynieść oczekiwane efekty, należy rozpocząć ją na około 4 lub 6 tygodni przez okresem intensywnej nauki.