dietetyczna Wielkanoc

Nawet troszcząc się o szczupłą sylwetkę można cieszyć się świątecznymi smakołykami. Pozwalają na to dietetyczne przepisy na Wielkanoc i sprytne triki, dzięki którym ograniczymy liczbę kalorii w tradycyjnych przysmakach. W delektowaniu się wielkanocnymi potrawami zdecydowanie warto zachować umiar, ale nie trzeba z nich rezygnować całkowicie. Lekkie dania wielkanocne, zdrowe ciasta na święta, majonez w wersji fit – Wielkanoc to czas świętowania, które zwykle odbywa się przy stole. Jak miło spędzić czas wsród najbliższych, a jednocześnie nie przytyć?

Lekkie dania wielkanocne – jak odchudzić majonez?

Mogłoby się wydawać, że największym zagrożeniem dla figury są świąteczne wypieki. Tymczasem dietetyczna Wielkanoc wcale nie oznacza jedynie mniejszej ilości spożywanych słodyczy. Wystarczy uzmysłowić sobie, że jedna łyżka majonezu to ponad 160 kalorii, a przecież na wielkanocnym stole znajdziemy go nie tylko na jajkach, ale także w sałatkach. Aby przygotować dietetyczne potrawy wielkanocne z majonezem wystarczy prosty trik. Majonez należy połączyć z jogurtem naturalnym w proporcji 1:2 lub 1:3 (1 porcja majonezu na 3 porcje jogurtu naturalnego). Najbardziej restrykcyjnym rozwiązaniem jest całkowite wyeliminowanie majonezu i przygotowanie np. sałatki jarzynowej na bazie wyłącznie jogurtu naturalnego. Tradycjonaliści z pewnością nie wyobrażają sobie świątecznego śniadania bez jajek w majonezie. Wiemy już jak odchudzić majonez, ale aby jajka były jeszcze bardziej dietetyczne, część lub całość żółtka zastapić można pysznym twarożkiem ze szczypiorkiem, rzodkiewką i innymi ulubionymi warzywami.

Dietetyczna Wielkanoc – mięsa i wędliny

Tłusty boczek czy baleron zdecydowanie nie przysłużą sie Twojej sylwetce. Ale nie musisz rezygnować z mięsa i wędlin całkowicie, postaw jedynie na mądre wybory. Mięso wieprzowe ma ponad 200 kalorii w 100 gramach, podczas gdy drób o połowę mniej. Istotny jest nie tylko rodzaj mięsa, ale także sposób jego obróbki. Zrezygnuj z panierki na rzecz mięsa pieczonego na grillu lub w piekarniku. Popularnym świątecznym daniem jest żurek z białą kiełbasą. Dietetyczne przepisy na Wielkanoc mówią, że aby zaserwować go w wersji fit wystarczy zmodyfikować sposób przygtowania. Przed dodaniem zakwasu, pogotuj kiełbasę nieco dłużej, a potem z wierzchniej części ostudzonego wywaru zdejmij nagromadzony tłuszcz. Możesz także całkowicie zrezygnować z kiełbasy i wkroić do żurku wyłącznie połówki jajek. Dietetyczne potrawy wielkanoce są korzystniejsze dla zdrowia od tradycyjnych. Jeśli potrzebujesz zamiennika dla tłustego pasztetu, inspiracji możesz poszukać w kuchni roślinnej, samodzielnie piekąc na przykład pasztet z białej fasoli z suszonymi śliwkami.

Zdrowe ciasta na święta. Co zamiast mąki pszennej do ciasta?

Dietetyczne przepisy na Wielkanoc obejmują nie tylko dania świąteczne, ale także słodkie wypieki. Przygotowując zdrowe ciasta na święta powinniśmy mieć na uwadze nie tylko obniżenie ich wartości energetycznej, ale także zadbanie, aby dostarczały jak najwięcej składników odżywczych.

Niektóre osoby są zmuszone, aby zastępować makę pszenną ze względu na przykład na alergie pokarmowe lub choroby takie jak celiakia. Ale zdrowe zamienniki sprawdzą się w menu każdego, kto dba o jakość świątecznego jedzenia. Mąka kokosowa to doskonała odpowiedź dla wszystkich, którzy zastanawiają się, co zamiast mąki pszennej dodać do ciasta, aby obniżyć ilość węglowodanów. Mąka kokosowa zawiera ich znacznie mniej, jednocześnie posiadając więcej białka, tłuszczy i błonnika. Przygotowując zdrowe ciasta na święta z dodatkiem mąki kokosowej należy pamiętać, że pochłania ona więcej wilgoci, w związku z czym w przepisie trzeba będzie zwiększyc ilość wody. Jeśli szukamy mąki, która całkowicie zastąpi mąkę pszenną, nie zmieniając proporcji pozostałych składników, warto postawić na mąkę pełnoziarnistą – bogatą w błonnik, magnez, cynk i żelazo. Do wypieków sprawdzi się też mąka owsiana, którą samodzielnie można przygotować w domu. W tym celu wystarczy zetrzeć płatki owsiane w blenderze i gotowe!

Zdrowe zamienniki cukru

Szukając pomysłów na to, jakich składników użyć zamiast cukru, często myślimy przede wszystkim o obniżeniu kaloryczności przygotowywanych wypieków. Zdrowe zamienniki cukru idealne dla osób na diecie to przede wszystkim ksylitol i stewia. Ksylitol, czyli cukier brzozowy posiada blisko o połowę kalorii mniej od cukru, a do tego pozytywnie wpływa na zdrowie. Ma działanie bakteriobójcze, dzięki czemu chroni przed nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych, jest doskonałym wyborem w profilaktyce próchnicy, nie zakwasza organizmu, obniża poziom cholesterolu, a co więcej zmniejsza ochotę na słodycze. Stewia stosowana zamiast cukru wydaje się jeszcze lepszym rozwiązaniem, bo mimo znacznie słodszego smaku pozostaje niskokaloryczna. Trzeba jednak pamiętać, że ma charakterystyczny posmak, który pozostaje wyczuwalny w cieście. Wykorzystując do wypieków zdrowe zamienniki cukru, należy pamietać, aby odpowiednio zmienić cały przepis. Jeśli zamiast cukru używamy ksylitolu należy dać go więcej, z kolei stewii o około 1/3 mniej.

Wielkanoc – fit zasady. Pamiętaj o nich!

O zdrową dietę warto dbać zawsze, także w Wielkanoc. Fit przepisy wymagają drobnych modyfikacji, jednak wcale nie są trudne w przygotowaniu ani mniej smaczne. Wykorzystaj dietetyczne potrawy wielkanocne w swoim menu, a także postaraj się nie zapomnieć o podstawowych żywieniowych zasadach:

  • Staraj się jeść częściej, jednocześnie nakładając sobie mniejsze porcje.
  • Najbardziej kaloryczne przysmaki jedz w pierwszej połowie dnia.
  • Ostatni posiłek zjedz maksymalnie 2-3 godziny przed pójściem spać.
  • Postaraj się aktywnie spędzić czas między posiłkami.
  • Soki i napoje zastąp wodą mineralną i naparami z ziół.

Dietetyczna Wielkanoc – to możliwe!