Dieta ketogeniczna

Szybka utrata kilogramów i brak uczucia głodu – to rezultat, jaki pozwala uzyskać dieta ketogeniczna. Zasady, które wiążą się z jej zastosowaniem rekomendowane są w leczeniu niektórych chorób, ale wspomniane rezultaty kuszą wizją uzyskania szczuplejszej sylwetki także osoby zdrowe. Na czym polega dieta keto i czy to zdrowy sposób na odchudzanie?

Dieta ketogeniczna – zasady

Dieta ketogeniczna wprowadza istotne zmiany w sposobie pozyskiwania energii. W przypadku pełnowartościowej i zróżnicowanej diety do wytworzenia energii organizm wykorzystuje węglowodany, z których następnie pozyskiwana jest glukoza. Dieta ketogeniczna drastycznie ogranicza dostęp do węglowodanów, mobilizując wątrobę do pozyskiwania energii z rezerw tłuszczowych. Źródłem energii dla mózgu stają się tzw. ciała ketonowe, które powstają w wyniku przetworzenia tłuszczu przez wątrobę. Zamiana tłuszczu w energię wymaga zużycia większej ilości kalorii niż ma to miejsce w przypadku węglowodanów. Dodatkowo, powstające w ciele ciała ketonowe zapewniają uczucie sytości. W rezultacie proces odchudzania może więc przebiegać szybciej i bez uczucia głodu. Ale czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?

Dieta ketogeniczna – co jeść?

Wielu osobom określenie takie jak „dieta” kojarzy się wyłącznie z odchudzaniem. Tymczasem to o wiele szersze pojęcie, które odnosi się określonego sposobu żywienia, który najczęściej przyjmuje się w związku z przyczynami zdrowotnymi, kulturowymi czy dotyczącymi własnych przekonań, np. wegetarianizm. Dieta keto zakłada zmianę proporcji spożywanych składników odżywczych tak, aby węglowodany nie przekraczały ilości 50g dziennie, a ponad 80% energii pochodziło z tłuszczów. Proporcje uwzględniane przy komponowaniu posiłków mogą wynosić na przykład 4:1 co oznacza, że na każde 4 g tłuszczu przypada 1 g białka i węglowodanów. Dokładne wyliczenia i skrupulatne przestrzeganie założeń to wymagania jakie nakłada dieta ketogeniczna. Co jeść? Przede wszystkim tłuste mięsa i ryby, ale także orzechy, sery, awokado, oliwę z oliwek, masło, śmietanę. Owoce i warzywa dostarczają organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Spośród nich należy jednak wybierać te o jak najniższej zawartości węglowodanów, np. jagody, maliny, szpinak, brokuły, kalafior, jarmuż, szparagi.

Dieta ketogeniczna – dla kogo?

Mimo że wiele osób upatruje w diecie ketogonicznej cudownego sposobu na odchudzanie, jej stosowanie ma uzasadnienie przede wszystkim w leczeniu niektórych chorób przewlekłych. Ketogeniczna dieta wykorzystywana jest w leczeniu lekoopornej padaczki u dzieci, a jej zastosowanie ma pomóc w kontrolowaniu napadów drgawkowych. Dieta keto bywa wykorzystywana także przy leczeniu choroby Alzheimera, Parkinsowa oraz w leczeniu autyzmu i zaburzeń snu. Badany jest także jej wpływ na choroby nowotworowe, a w szczególności raka mózgu. Zakłada się, że mniejsza ilość wytwarzanej przez organizm insuliny może mieć wpływ na zahamowanie rozwoju komórek rakowych. Ketogeniczna dieta nie jest jednak zalecana osobom chorym na cukrzycę typu I czy zmagającym się z chorobami wątroby i nerek.

Dieta ketogeniczna – wady

Chcąc stracić na wadze często poszukujemy nowatorskich rozwiązań, które przyspieszą ten proces i uczynią odchudzanie jak najmniej uciążliwym. W tym kontekście wiele osób zastanawia się, czy bezpiecznym rozwiązaniem jest dieta keto. Wady jakie niesie ze sobą ten sposób żywienia w perspektywie długoterminowej to m.in.:

  • niedobór witamin i minerałów spowodowany nałożonymi restrykcjami. W trakcie diety warto je suplementować, stosując odpowiednie witaminy i minerały
  • kłopoty z wątrobą i nerkami, dla których metabolizowanie tłuszczów stanowi spory wysiłek
  • wzrost poziomu cholesterolu – ketogeniczna dieta jest wysokotłuszczowa i bogata w tłuszcze nasycone
  • wzrost ryzyka wystąpienia kamicy moczanowej.

W stanie ketozy mogą pojawić się również nieprzyjemne objawy towarzyszące takie jak: wymioty, zaparcia, pogorszenie samopoczucia, bóle głowy.

Ponadto, wybór diety ketogenicznej jako sposobu na odchudzanie niesie ze sobą ryzyko efektu joj-jo. Jak na każdej diecie, która polega na mocnym ograniczeniu konkretnej grupy produktów, niektórym osobom w pewnym momencie może zabraknąć silnej woli. Również po zakończeniu diety, powrót do węglowodanów nie powinien nastąpić w sposób gwałtowny i nieprzemyślany. W przeciwnym razie należy liczyć się z powrotem kilogramów, co może całkowicie zrujnować wypracowane efekty.

Czy zatem warto wybrać dietę ketogeniczną jako sposób na odchudzanie? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Bez wątpienia dieta ketogeniczna pozwala na uzyskanie spektakularnych efektów i stratę nadprogramowych kilogramów. Jednak odchudzanie możliwe jest również dzięki stosowaniu bardziej zrównoważonych diet, które nie niosą ze sobą tak wysokiego ryzyka skutków ubocznych i niedoborów składników odżywczych jak dieta keto. Jeśli jednak decydujemy się na wprowadzenie organizmu w stan ketozy bez wątpienia należy uczynić to pod kontrolą lekarza lub dietetyka.