jajka a zdrowie

Jajka wielkanocne to wspaniała ozdoba stołu. Przy okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych postanowiliśmy sprawdzić, w jaki sposób wpływają na nasz organizm. Czy jajka są zdrowe? Czy cholesterol w jajkach naprawdę szkodzi? Na jakie wartości odżywcze jajka warto zwrócić uwagę? Sprawdźcie przygotowane fakty i mity.

Jajka są zdrowe

Prawda

Czy jajka są zdrowe? Oczywiście! Specjaliści doceniają je przede wszystkim ze względu na zawartość białka, którego nie tylko jest sporo (11g białka w 100g), ale które pozostaje także w pełni wartościowe. Jajko kurze zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć. Co ważne, są obecne nie tylko w samym białku, ale także w żółtku.

Wartości odżywcze jajka to także cała paleta witamin z grupy B oraz witaminy A i D. Znajdziemy w nim również fosfor, selen, cynk oraz wapń.

Wartości odżywcze jajka sprzyjają odchudzaniu

Prawda

Dietetycy rekomendują spożywanie jajek na diecie odchudzającej. Dlaczego? Jajka sa produktem niskokalorycznym (1 sztuka to zaledwie ok. 75 kalorii), który jednocześnie zawiera mnóstwo składników odżywczych – to właśnie takie produkty są potrzebne organizmowi podczas tracenia na wadze. Co więcej, bogate w białko jajka zjedzone na śniadanie sycą i zmniejszają ochotę na niezdrowe przekąski w trakcie dnia. Osoby na diecie redukcyjnej często wybierają też jajecznicę-przygotowaną z przewagą białek i warzywami na kolację.

Cholesterol w jajkach szkodzi zdrowiu

Mit

Cholesterol w jajkach jest obecny – w 100 gramach znajdziemy go ponad 370 mg. Zdaniem specjalistów jego wpływ na wzrost poziomu cholesterolu we krwi jest jednak niewielki. Jak to możliwe?

Po pierwsze kolejne badania prowadzone nad cholesterolem udowodniły, że cholesterol spożywany w pokarmach znacznie mniej przekłada się na poziom cholesterolu we krwi niż ten produkowany w wątrobie. Po drugie, należy pamiętać, że na wysoki poziom złego cholesterolu największy wpływ mają tłuszcze nasycone. Ich zawartość w jajkach jest niewielka. Co więcej jajka posiadają w składzie także lecytynę, która przeciwdziała odkładaniu sie tłuszczu na ściankach naczyń krwionośnych. Dla osoby zdrowej, cholesterol w jajkach nie jest zatem żadnym zagrożeniem, a wręcz przeciwnie, ze względu na bogactwo składników odżywczych obecność jajek w diecie jest zalecana. Jedyne jajka, które mogą znacząco podnieść poziom złego cholesterolu to te smażone na dużej ilości tluszczu lub podawane z bekonem.

Jedzenie jajek na miękko jest zdrowsze od spożywania jajek na twardo

Prawda

Zbyt długa obróbka termiczna sprawia, że jajka tracą swoje wartości odżywcze, dlatego najlepiej zdecydować się na jajko na miękko gotowane nie dłużej niż około 4-5 minut. Ponadto jedzenie jajek na miękko lepiej sprawdzi się w lekkostrawnej diecie. Warto również pamiętać, aby z rozwagą podchodzić do spożywania jajek na surowo. Po pierwsze, w tej formie utrudnione jest wchłanianie biotyny. Po drugie, istnieje ryzyko zarażenia się Salmonellą.

Jajko kurze zawsze smakuje tak samo

Mit

Wiele osób uważa, że jajko kury z wolnego wybiegu jest lepsze od tych, które pochodzą z chowu klatkowego. W kontekście zdrowia nie ma jednoznacznych badań, które by to potwierdzały. Wiadomo jednak, że sposób karmienia kur może mieć wpływ na smak i kolor jajek. Popularnym barwnikiem stosowanym przez hodowców drobiu są np. ksantofile występujące m.in. w liściach kapusty włoskiej czy szpinaku. Dodane do paszy kur sprawiają, że żółtko nabiera ciemniejszej i bardziej intensywnej barwy. Rodzaj stosowanej paszy i substancje, którymi hodowcy je wzbogacają mogą również wpływać na wartości odżywcze jajka. Informację o tym, z jakiej hodowli pochodzi jajko uzyskamy, odczytując oznaczenia jajek, a konkretnie pierwszą cyfrę symbolu jakim zostało opatrzone.

Co mówią oznaczenia jajek?

  • 0 – oznacza hodowlę ekologiczną
  • 1 – oznacza chów na wolnym wybiegu
  • 2 – oznacza chów ściółkowy
  • 3 – oznacza chów klatkowy.

Oznaczenia jajek dotyczące systemu hodowli umiejscowione są bezpośrednio na skórce.

Pisanki i kraszanki – to identyczne jajka wielkanocne

Mit

Jajka wielkanocne zdobione przeróżnymi technikami są nieodłącznym symbolem wiosennych świąt. Jednym ze sposobów zdobienia jajek w wielu domach jest ich kraszenie czyli barwienie na jeden kolor. Bezpieczne dla zdrowia są kraszanki przygotowane na bazie naturalnych barwników:

– cebula fntastycznie barwi jajka na odcienie brązu

– kurkuma nadaje intensywna zółtą barwę

– wywar z buraka pozwala uzyskać różowe i bordowe tony

– orzech włoski barwi skorupkę na czarno.

Kolorowe kraszanki można następnie ozdobić, na przykład wydrapując na nich różne wzorki. Malowanie pisanek odbywa się w odwrotnej kolejności. Najpierw nanoszone są na nie woskowe wzorki, a następnie jajko wkłada się do przygotowanego wywaru. Miejsca pokryte woskiem pozostają bezbarwne, tworząc później efektowne zdobienia.

Nie warto dłużej zastanawiać się, czy jajka są zdrowe. Zdecydowanie lepiej po prostu sięgnąć po nie, przygotowując kolejne śniadanie. Jajka wielkanocne to z kolei nie tylko tradycyjna dekoracja stołu, ale także element pełnowartościowych posiłków. Mamy nadzieję, że wzbogaciliśmy Waszą wiedzę o jajkach o kilka przydatnych informacji.

Wszystkiego najlepszego z okazji zbliżających się świąt i smacznego jajka!