trening fitness

Każda forma ruchu przynosi organizmowi wiele korzyści. Ale zapisując się na treningi grupowe, często chcemy wypracować konkretne efekty. Oferty klubów są szerokie i obfitują w nazwy zajęć, które dla początkujących mogą brzmieć zupełnie obco. Jakie zajęcia fitness pomagają w utracie wagi, a które warto wybrać, aby na przykład zredukować ból pleców i kręgosłupa?

Cel: Ćwiczenia odchudzające, sprzyjające utracie kilogramów

Chęć zgubienia nadprogramowych kilogramów to jeden z najczęstszych powodów, który kieruje ludzi do klubu fitness. Ćwiczenia odchudzające są dynamiczne, a ich celem jest spalenie jak największej ilości kalorii i powrót do formy. Jakie wybrać na początek?

  • Zumba – to zajęcia pełne pozytywnej energii, które spalają kalorie, a jednocześnie poprawiają kondycję. Najczęściej prowadzone są w dźwięk latynoskich rytmów, a podczas ich trwania elementy aerobiku przeplatają się z tańcem. Zumba należy do grupy zajęć choreograficznych, podczas których praktykowane układy są powtarzane. Dlatego nie należy przejmować się gubieniem rytmu czy trudnościami z opanowanie poszczególnych kroków podczas pierwszego spotkania. Z czasem wszystko staje się dziecinnie łatwe.
  • Aqua aerobik – z pewnością okaże się trafionym wyborem dla osób zmagających się z otyłością. Przy dużej ilości nadprogramowych kilogramów aktywności takie jak podskoki czy bieganie mogą nadmiernie obciążać stawy. Wówczas najlepiej popracować nad formą podczas spacerów, pływania czy właśnie aqua aerobiku. Taki trening angażuje wiele różnych mięśni, a przy tym nie obciąża nadmiernie układu kostnego.
  • Fat burning – jak sama nazwa wskazuje jest to trening fitness ukierunkowany na spalanie tkanki tłuszczowej, który przy okazji pozwala popracować nad najbardziej newralgicznymi częściami ciała: brzuchem, udami czy pośladkami. Ćwiczenia, którym towarzyszy energetyczna muzyka układają się w przeróżne kombinacje, które pozwalają na utrzymanie tętna na poziomie około 70 % tętna maksymalnego, co sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Fat burning pozwala gubić kilogramy, ale także dotlenia organizm i usprawnia funkcjonowanie układu krążenia.

Cel: Spalanie tkanki tłuszczowej – ćwiczenia dla zaawansowanych

To ćwiczenia odchudzające o wysokim stopniu intensywności, które w krótkim czasie pozwalają osiągnąć spektakularne efekty, ale wymagają też pewnego przygotowania. Lepiej nie zaczynać od nich swojej przygody z fitnessem, ponieważ szybko można się zrazić, a nawet nabawić kontuzji. Jednak wraz ze wzrostem formy i wzmocnieniem kondycji całego organizmu nic nie stoi na przeszkodzie, aby z czasem podnieść sobie poprzeczkę o poziom wyżej.

  • Aeroboxing – klasyczny aerobik bywa łączony z różnymi innymi formami aktywności, a także sportami walki. Podczas zajęć aeroboxingu wykorzystuje się ruchy zaczerpnięte z boksu i kick-boxingu. Nie mówimy jednak o prawdziwej walce. Uderzenia i kopnięcia oddawane są w powietrze, a jedynym przeciwnikiem pozostają własne ograniczenia. To dynamiczny trening fitness pozwalający spalić dużą ilość kalorii, zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej, a także poprawić swoją wytrzymałość.
  • Tabata nazywana jest także metabolicznym treningiem interwałowym. Co to oznacza w praktyce? Charakterystyczną cechą treningu metabolicznego są zmiany intensywności wysiłku w trakcie zajęć. Ćwiczenia wykonywane na 100% swoich możliwości przeplata się z czasem, kiedy organizm odpoczywa. Tabata składa się z powtórzeń, w trakcie których 20 sekund czasu przeznacza się na wykonywanie ćwiczenia, a 10 sekund na odpoczynek. W klubach fitness tabata często jest elementem wykorzystywanym w trakcie zupełnie innych zajęć takich jak np. trening funkcjonalny czy indoor walking.
  • Fitness na trampolinach – określany także mianem jumping fitness świetnie wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej, a przy tym wspaniale poprawia samopoczucie. Mogłoby się wydawać, że trampolina to przyrząd dedykowany tylko dziecięcym zabawom. Tymczasem fitness na trampolinach prowadzony pod okiem instruktora przynosi mnóstwo korzyści. Brak stabilnego podłoża wymusza napięcie mięśni i kształtuje poczucie równowagi. Fitness na trampolinach przyspiesza odchudzanie, ale także ujędrnia ciało, wpływa pozytywnie na poprawę ogólnej wytrzymałości organizmu, a przy tym dodaje energii.

Cel: Modelowanie damskiej i męskiej sylwetki z zarysowanymi mięśniami

Myślisz o tym, żeby popracować nad swoją sylwetką? Szukasz zajęć, które angażują całe ciało i pomogą Ci je w widoczny sposób wymodelować? Zajęcia wzmacniające i kształtujące prowadzą do widocznych efektów w postaci uzyskanego zarysu mięśni, a także przywracają jędrność skóry.

  • Body pump – to popularny trening prowadzony ze sztangami. Wiele osób obawia się ćwiczeń z obciążeniem, jednak w zajęciach body pump może uczestniczyć naprawdę każdy. Indywidualnie dobierana wielkość ciężaru pozwala wykonywać te same ćwiczenia osobom o różnym stopniu zaawansowania i kondycji fizycznej. Zajęcia body pump mają charakter ogólnorozwojowy i pozwalają kształtować zarówno górne jak i dolne partie ciała. W trakcie treningu należy zwrócić szczególną uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń, która jest kluczowa dla zachowania bezpieczeństwa i osiągnięcia oczekiwanych wyników.
  • Trening obwodowy na siłowni – w większości fitness klubów składa się z 3 lub 4 serii. Każdą z nich rozpisuje się na stacje, czyli poszczególne ćwiczenia, wykonywane przez określoną ilość czasu. Trening obwodowy prowadzony jest z obciążeniem własnego ciała lub też ćwiczący korzystają z takich akcesoriów jak hantelki czy kettle, a każdy z nich dopasowuje obciążenie i tempo wykonywania ćwiczeń do własnych możliwości. W klubach sportowych trening obwodowy bardzo często prowadzony jest na siłowni lub na salach przeznaczonych do treningu funkcjonalnego. Może mieć charakter ogólnorozwojowy lub być ukierunkowany na wzmacnianie konkretnej partii ciała np. pośladków.

Cel: Redukcja bóli kręgosłupa, praca nad utrzymaniem prawidłowej postawy ciała

Bóle kręgosłupa wcale nie są jedynie domeną osób starszych. Wielu młodych ludzi, którzy sporo godzin spędzają przed ekranem komputera narzeka na dolegliwości bólowe. Zajęcia fitness ukierunkowane na wsparcie mięśni trzymających sylwetkę warto traktować także jako uzupełnienie innych treningów sportowych wykonywanych w trakcie tygodnia.

  • Zdrowy kręgosłup – to nie tylko trening fitness adresowany do osób zmagających się z bólami kręgosłupa, ale także doskonała profilaktyka, chroniąca przed ich wystąpieniem. Celem ćwiczeń jest nie tylko praca nad zwiększeniem siły osłabionych mięśni, ale także rozluźnienie tych, które pozostają zbyt napięte. W trakcie treningu należy skupić się nie tyle na ilości wykonywanych powtórzeń, co ich dokładności i właściwej technice.
  • Fit ball – prawidłowa postawa ciała jest niezwykle ważna zarówno dla zachowania zdrowia całego organizmu jak i zapobiegania bólom pochodzącym od kręgosłupa. Niestety jej zachowaniu nie sprzyja praca przy biurku, mała dawka ruchu, czy np. przyjmowanie nieprawidłowych pozycji podczas korzystania z laptopa. Fit ball to zajęcia prowadzone przy użyciu dużych piłek, które pozwalają wzmocnić mięśnie odpowiedzialne za utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. Ćwiczenia na piłce są również doskonałym sposobem kształtowania poczucia równowagi czy koordynacji ruchowej.

Cel: Odpoczynek dla ciała i umysłu, redukcja stresu

Body&mind to grupa zajęć dedykowana osobom, które w klubie fitness nie szukają wyłącznie zajęć mobilizujących ciało do ruchu, ale także odpoczynku dla swojego umysłu. To doskonałe remedium na stres oraz rodzaj treningów, które uelastycznią i wzmocnią całe ciało.

  • Joga – w tradycyjnym rozumieniu oznacza nie tyle ćwiczenia sportowe co filozofię życia, która poprzez ciało skupia się na kształtowaniu ducha. Patrząc na nią jednak przez pryzmat zajęć oferowanych w fitness klubach, należy dostrzec takie zalety jak angażowanie do pracy całego ciała, poprawa jędrności skóry, zdolność redukcji bólu głowy czy kręgosłupa, ukojenie dla nerwów. W uproszczeniu ćwiczenie jogi polega na przyjmowaniu wskazanych przez instruktora asan czyli pozycji, a także powtarzaniu ich w określonych sekwencjach. Treningami skoncentrowanymi na poprawie elastyczności i rozciąganiu mięśni sa na przykład: Joga Iyengara albo Hatha joga. W grafikach klubów fitness znaleźć można także np. Power jogę – to połączenie jogi i fitnessu o znacznie bardziej intensywnej formie.
  • BodyART – zwiększona świadomość własnego ciała i kontrolowanie oddechu to dwa pojęcia, które powinny kojarzyć się z tymi ćwiczeniami. BodyART zawiera elementy jogi, ale wzbogaca je również o techniki oddechowe, a nawet ruchy taneczne. Idąc na te zajęcia należy nastawić się na trening prowadzony przy dźwiękach spokojnej muzyki i obfitujący w pozycje, w których należy zatrzymać się na dłuższą chwilę. BodyART ćwiczyć mogą osoby w każdym wieku, znajdując w ten sposób metodę na poprawę koordynacji ruchowej i redukcję napięcia czy na przykład zwiększenie ruchomości stawów.

Wybierając zajęcia fitness, warto skupić się przede wszystkim na tym, co lubimy. Wtedy o wiele łatwiej cieszyć się treningami i regularnie w nich uczestniczyć. Warto pamiętać, że w przypadku ćwiczeń, szczególnie tych modelujących, które w widoczny sposób mają zmienić wygląd naszej sylwetki, należy kierować się indywidualnymi predyspozycjami każdego człowieka. W razie wątpliwości lub poczucia, że wykonywane treningi nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto skonsultować swoje wątpliwości z profesjonalnym trenerem.