truskawki

Truskawki kochamy przede wszystkim za ich smak, ale te niewielkie owoce mają nam znacznie więcej do zaoferowania. Truskawki na diecie pozwalają przygotować niskokaloryczne desery i przyspieszyć przemianę materii. Jedzenie truskawek wspiera także układ odpornościowy, oczyszcza organizm z toksyn, a przede wszystkim dostarcza mu skondensowaną dawkę witamin i minerałów. Jak schudnąć, nie rezygnując z pysznych truskawkowych deserów? Czy można po nie sięgać, chorując na cukrzycę? Sprawdź, co warto wiedzieć o truskawkach.

Truskawki – właściwości dla zdrowia i urody

Sezon na truskawki rozpoczyna się wraz z przełomem maja i czerwca. To właśnie wtedy, możemy kupić najsłodsze egzemplarze w cenie, która nie nadwyręży domowego budżetu. Truskawki nieodłącznie kojarzą się ze zdrowiem, a w szczególności witaminą C. Jej zawartość wspomaga naturalne mechanizmy, które chronią organizm przed wirusami, a w razie infekcji pomagają zwalczać jej objawy. Przeciwutleniające właściwości witaminy C to z kolei broń w walce ze szkodliwym działaniem wolnych rodników. Witamina C opóźnia procesy starzenia i co szczególnie cenne w lecie – chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Jej działanie jest również doceniane w kontekście profilaktyki nowotworów. Mówi się, że truskawki pozwalają obniżyć ciśnienie.To wszystko dzięki zawartości potasu, który usprawnia przepływ krwi i wzmacnia naczynia krwionośne. Obecność potasu jest też niezbędna do uregulowania zawartości sodu w organizmie, który w nadmiarze prowadzi do nadciśnienia. Truskawki ułatwiają wchłanianie żelaza oraz pomagają w obniżeniu poziomu złego cholesterolu. W ten sposób chronią organizm przez rozwojem miażdżycy, zawałem serca, chorobą wieńcowa czy anemią. W truskawkach znajdziemy ponadto kwas foliowy, mangan, magnez, żelazo oraz witaminy E, K i B6.

Ile kalorii mają truskawki? Indeks glikemiczny truskawki

Truskawki bez wątpienia należą do owoców o niskiej kaloryczności. Jedna szklanka tych przepysznych owoców dostarcza organizmowi zaledwie około 50 kalorii. Co więcej, warto zwrócić również uwagę na niski glikemiczny truskawki. To wskaźnik, którego wartość określa wpływ danego produktu na wzrost stężenia glukozy we krwi. W przypadku wysokiego indeksu glikemicznego, wzrost glikemii następuje w sposób gwałtowny. Stąd w diecie odchudzającej czy cukrzycowej pożądane są raczej produkty o niskim indeksie glikemicznym.

  • Ile kalorii maja truskawki? 100 g – 30 kalorii
  • Indeks glikemiczny truskawki (IG) – 40, czyli niski, wpływający korzystnie na nasze zdrowie.

Truskawki zawierają także sporo błonnika – w 100 g jest go około 2 g. Jego działanie usprawnia perystaltykę jelit. Jedząc truskawki jednocześnie lepiej trawimy inne pokarmy, a ich regularne spożywanie pomaga w walce z uciążliwymi zaparciami. Błonnik hamuje apetyt i sprawia, że szybciej czujemy się syci, co jest ważne dla osób dbających o linię.

Czy chory na cukrzycę może jeść truskawki?

Niski indeks glikemiczny i wysoka zawartość błonnika sprawiają, że truskawki zalicza się do owoców, które mogą być spożywane przez diabetyków. Należy jednak pamiętać, żeby obserwować swój organizm i w razie potrzeby omówić swoją dietę z lekarzem. Dla niektórych osób nawet truskawki mogą okazać się szkodliwe. Zdecydowanie nie należy też przesadzać z ilością owoców – 1-2 szklanki truskawek dziennie to zdecydowanie wystarczająca ilość. W przypadku cukrzycy sprawdzonym rozwiązaniem jest jedzenie owoców w towarzystwie np. orzechów. Połączenie tłuszczu i węglowodanów obniża indeks glikemiczny spożywanych produktów.

Czy truskawki są moczopędne?

Tak. Jedzenie truskawek pomaga oczyścić organizm z toksyn oraz wspomaga pracę nerek. Truskawki składają się w 90% z wody i będą doskonałym uzupełnieniem diety osób, które ze względu na kłopoty z nerkami powinny w szczególności dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Po truskawki mogą też sięgać osoby zmagające się z kamicą szczawianową. To rodzaj kamieni nerkowych, których przyczyną są szczawiany odkładające się w nerkach i drogach moczowych. Dieta zalecana osobom cierpiącym na tę chorobę pozwala na jedzenie truskawek.

Truskawki a odchudzanie – deser w wersji light

Truskawki to wprost wymarzony owoc dla osób przebywających na diecie. Niski indeks glikemiczny i mała zawartość kalorii sprzyjają gubieniu kilogramów. Bogactwo witamin i minerałów pomaga uzupełnić dietę o niezbędne składniki odżywcze. Co więcej, truskawki zawierają w swoim składzie bromelinę, która wspomaga trawienie tłuszczy i przyspiesza przemianę materii. Popularnym deserem są truskawki z cukrem i ze śmietaną, co oczywiście stanowi prawdziwą bombę kaloryczną podczas diety. Można jednak przygotować z nich również wiele innych słodkich fit pyszności. Truskawki z jogurtem naturalnym i stewią lub ksylitolem to dietetyczna wersja wspomnianego powyżej klasycznego deseru. Przy zakupie stewii należy zwrócić uwagę czy w składzie produktu nie został dodany cukier, który znacząco podnosi jej kaloryczność. Etykiety warto czytać także podczas wyboru jogurtu naturalnego, decydując się na zakup produktów ze zwiększoną zawartością białka. Z kolei ksylitol warto wprowadzać do diety stopniowo, aby uniknąć działania przeczyszczającego. Po treningu warto postawić na koktajle białkowe przygotowane na bazie mleka, sera białego i truskawek, opcjonalnie z dodatkiem banana lub płatków pełnoziarnistych.

Truskawki – przeciwwskazania

Prozdrowotne właściwości truskawek można długo wymieniać. Warto jednak pamiętać, że podobnie jak wiele innych owoców, truskawki mogą powodować reakcje alergiczne. Zmiany skórne takie jak pokrzywka czy wysypka to często wyraźny sygnał, że organizm źle reaguje na te owoce. Do objawów nadwrażliwości ze strony układu odpornościowego należy zaliczyć także: biegunkę, nudności, duszności czy kichanie i łzawienie spojówek. Przeciwwskazaniem do spożywania truskawek jest także uczulenie na salicylany.

Sezon na truskawki trwa stosunkowo krótko, jednak aby cieszyć się ich dobrodziejstwami przez cały rok, warto zgromadzić w domu zapasy. Mrożenie truskawek to bezpieczna forma przechowywania. Aby zachowały one jak najwięcej wartości odżywczych warto zamrozić owoce jak najszybciej po zerwaniu. W domowej spiżarni z pewnością przyda się również kilka słoiczków domowego dżemu z truskawek.