wzmacnianie odporności u dzieci

Początek roku szkolnego to czas powrotu do nauki oraz spotkań z rówieśnikami, ale też częstych i nawracających infekcji. Wielu rodziców zastanawia się co zrobić, aby maluch był mniej podatny na wirusy, a w razie choroby szybko powracał do pełni sił. Jak zwiększyć odporność dziecka zanim sezon chorobowy rozkręci się na dobre?

Wzmocnienie odporności u dziecka: aktywność i zdrowy sen

Sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka niewiele różnią się od tych rekomendowanych dla osób dorosłych, dlatego dobrze praktykować je wspólnie. Szczególnie jeśli chodzi o aktywność fizyczną. Wspólne spacery, jazda na rowerze czy zabawy na świeżym powietrzu powinny na stałe wpisać się w codzienny plan dnia. Niezależnie od pogody dzieci nie należy przegrzewać. Zdecydowanie lepiej stopniowo przyzwyczajać organizm do chłodniejszej temperatury na zewnątrz.

Sen to kolejny ważny aspekt budowania odporności. Dzieci są bardzo energiczne, dlatego po aktywnym dniu potrzebują też solidnej dawki odpoczynku. Najmłodsi, poniżej 5 roku życia nie powinni spać mniej niż 10 godzin na dobę. Brak snu osłabia organizm i obniża odporność u dzieci. Dobrym pomysłem jest ustalenie stałej o godziny, o której dziecko powinno iść spać. Takie rytuały nie tylko pomagają zapanować nad maluchem, ale też ułatwiają zasypianie.

Jak zwiększyć odporność dziecka? Dieta i przestrzeganie zasad higieny

Posiłki serwowane dzieciom powinny być jak najbardziej urozmaicone. Dieta bogata w warzywa, owoce, mięso, ryby, produkty pełnoziarniste i przetwory mleczne pozwoli w naturalny sposób zaspokoić zapotrzebowanie na składniki odżywcze i poprawić odporność u dzieci. Ograniczać należy z kolei produkty wysoko przetworzone. Słodycze powinny pojawiać się wyłącznie okazyjne, a nie być stałym składnikiem codziennego menu. Nawet jeśli maluch je niewiele łakoci, często okazuje się, że dzieci dostarczają organizmowi sporej ilości cukru za pośrednictwem słodzonej herbaty, kupnych soków czy napojów gazowanych. Warto zachęcać swoją pociechę do picia niegazowanej wody z dodatkiem owoców lub domowej lemoniady. Tym bardziej, że dzieciństwo to najlepszy czas na kształtowanie zdrowych nawyków na całe życie.

Dzieci najczęściej chorują w okresie jesienno-zimowym. Nie oznacza to, że należy je w tym czasie całkowicie separować od rówieśników. Warto jednak unikać wspólnych kontaktów po lekcjach z koleżankami czy kolegami, którzy wykazują objawy przeziębienia. Szczególnie w dobie koronawirusa należy również regularnie przypominać dzieciom o higienie. Ręce należy myć przez minimum 20 sekund przy użyciu wody i mydła, a kiedy nie mamy do nich dostępu, normą powinno być korzystanie z płynów do dezynfekcji.

Odporność a stres

W kontekście odporności wiele mówi się o niekorzystnym wpływie stresu, którego działanie zwiększa podatność organizmu na infekcje. Mogłoby się wydawać, że ten problem dotyka wyłącznie dorosłych. Tymczasem zapominamy, że dla maluchów ogromnym stresem może być sam fakt rozłąki z rodzicami związany z koniecznością chodzenia do żłobka lub przedszkola. W dalszej kolejności pojawiają się: zdenerwowanie przed klasówką czy kłopoty w nauce. Dla dzieci w wieku nastoletnim głównym źródłem stresu bywają kontakty z rówieśnikami. Mając na celu wzmocnienie odporności u dziecka, warto sobie wtedy przypomnieć, że w rozładowaniu napięcia doskonale pomaga ruch. Tym bardziej trzeba więc zachęcać dziecko do aktywności fizycznej, a także często z nim rozmawiać, aby w razie problemów móc na bieżąco pomagać w ich rozwiązywaniu.

Suplementy i witaminy na odporność dla dzieci

  • Witamina D3

To pierwsza witamina, która powinna pojawić się na liście suplementów dla dzieci. A to dlatego, że choć faktycznie wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, warto ją stosować również wtedy, kiedy dziecko wcale nie choruje tak często. Witamina D3 ma bowiem duży wpływ na rozwój układu kostnego, co jest szczególnie istotne dla najmłodszych. Ponieważ do wytworzenia witaminy D3 niezbędna jest energia słoneczna, której mamy pod dostatkiem jedynie przez kilka miesięcy w roku, wiele osób cierpi na jej niedobór.

  • Witamina C i żelazo

Zaniżona odporność u dzieci może być jednym z symptomów niedoboru żelaza, warto więc zweryfikować jego poziom robiąc badania krwi. Żelazo wpływa na powstawanie zarówno czerwonych jak i białych krwinek. Odpowiada także za prawidłowe dotlenienie całego organizmu, a jego obecność w organizmie jest niezwykle istotna u dzieci. Przyswajanie żelaza wspomaga witamina C, którą dostarczyć można organizmowi wzbogacając dietę o produkty takie jak: papryka, natka pietruszki, owoce cytrusowe, kapusta, brokuły czy szpinak. W przypadku suplementów diety dobrym połączeniem są również preparaty z żelazem i witaminą C.

  • Olej z czarnuszki

Olej z czarnuszki jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe i wpływa stymulująco na funkcjonowanie układu odpornościowego. Działa także przeciwzapalnie i antyalergicznie oraz wykazuje szereg innych właściwości prozdrowotnych. Podawanie dzieciom czarnuszki może być kłopotliwe ze względu na jej bardzo charakterystyczny smak. Najmłodszym będzie łatwiej się z nim oswoić, jeśli dodamy do niego np. odrobinę miodu. W zależności od wieku dziecka dawkowanie oleju można stopniowo zwiększać od kilku kropel do nawet całej łyżeczki.

  • Tran

Po nazwą „tran” kryje się olej z wątroby ryb z rodziny dorszowatych, a w szczególności samego dorsza. Jego pozytywny wpływ na wzmocnienie odporności u dziecka wynika przede wszystkim z bogactwa składników odżywczych. Tran zawiera kwasy omega-3 i omega-6 oraz witaminy na odporność dla dzieci D i A. Suplementacja nie jest wskazana u dzieci poniżej 4 roku życia.

  • Preparaty multiwitaminowe

Na poprawne funkcjonowanie układu odpornościowego wpływ ma wiele różnych składników odżywczych. Znajdziemy wśród nich zarówno witaminy: A, C, D, B6 jak i minerały: żelazo, cynk, selen. Preparaty multiwitaminowe dedykowane dzieciom takie jak np. Orthomol Junior C czy Immun Loges wspierają odporność, a zarazem prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Nie powinny zastępować zrównoważonej diety, ale mogą być jej uzupełnieniem.

  • Probiotyki

Ich podawanie zalecane jest po przebytej antybiotykoterapii, choć probiotyki można stosować także profilaktycznie. Żywe kultury bakterii zawarte w suplementach diety takich jak np. Bactoflor, czy Lactobiogen pomagają przywrócić równowagę mikroflory jelitowej, której zaburzenia mogą osłabiać zdolności organizmu do walki z infekcjami. W produktach spożywczych naturalne kultury bakterii można znaleźć np. w jogurcie naturalnym.

Witaminy na odporność dla dzieci oraz suplementy diety warto podawać po wcześniejszej konsultacji z lekarzem. W określeniu rzeczywistych potrzeb organizmu, a tym samym wyborze preparatu pomaga przeprowadzenie konkretnych badań.

Odporność u dzieci – kiedy należy się martwić?

Dzieci, które chodzą do żłobka lub przedszkola chorują dość często. Przechodzenie kolejnych infekcji wirusowych sprawia, że odporność nabyta u dziecka się rozwija i uczy radzenia sobie z coraz to nowymi wirusami. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak zwiększyć odporność dziecka. W tym celu należy kompleksowo dbać o kondycję organizmu zarówno poprzez dietę, sen, aktywność fizyczną oraz ograniczenie stresu. Uzupełnieniem tych działań mogą być przyjmowane suplementy i witaminy na odporność dla dzieci. Ich zastosowanie sprawdzi się w szczególności w przypadku niedoborów, a także w okresach wzmożonej zachorowalności na infekcje wirusowe. Jeżeli mimo wszystko dziecko choruje częściej niż rówieśnicy, a liczba infekcji połączonych z gorączką przekracza 8 w trakcie roku, warto poradzić się specjalisty. Nawracające infekcje górnych dróg oddechowych mogą być symptomem np. przerostu migdałków lub świadczyć o chorobie prowadzącej do obniżenia odporności.